Cieľom filmu, je inšpirovať Európanov, aby sa zúčastnili nadchádzajúcich európskych volieb a premýšľali aj o budúcnosti ďalších generácií, ktoré budú výsledkami volieb ovplyvnené. Uznávaný režisér tohto filmu Fréderic Planchon dokumentuje intenzívne, krásne a krehké momenty - príchodu detí na svet.
Filmom diváka sprevádza hlas mladého dievčaťa, ktoré apeluje na zodpovednosť voličov. „Každý z nás tu môže zanechať stopu, no spolu môžeme dokázať omnoho viac. Vyberte si Európu, v ktorej budem vyrastať“. Film bol natáčaný v štyroch krajinách Únie - v Grécku, Dánsku, Českej republike a Maďarsku. Ukazuje príbehy 15 tehotných žien a ich rodín. Zábery príchodu detí na svet sú reálnymi príbehmi, nejde o scény nahraté hercami.
Európske voľby, ktoré sa budú konať vo všetkých krajinách EÚ od 23. do 26. mája (na Slovensku 25. mája) určia budúcu podobu a smerovanie Európskej únie.
Téma súdržnosti je v súlade s výsledkami prieskumu, ktorý v apríli inicioval Parlament. 80 % ľudí súhlasí s tým, že to, čo spája Európanov, je dôležitejšie ako to, čo ich rozdeľuje. Prebiehajúce rokovania o Brexite poukázali na neistotu súvisiacu s vystúpením z EÚ. Na otázku, aké pocity sa u respondentov objavujú, keď uvažujú nad EÚ, väčšina Európanov cíti nádej alebo dôveru (celkom 55 %), zatiaľ čo neistota v súvislosti s budúcnosťou Európy vyvoláva pocit pochybnosti u jednej tretiny opýtaných európskych občanov.
Diskusia o Brexite tiež ukázala, ako sa počas dlhoročnej spolupráce prehĺbil vzťah medzi krajinami EÚ a poukázala aj na mnohé výhody, ktoré vyplývajú z členstva v tomto spoločenstve. Tieto výhody si niekedy uvedomíme len vtedy, keď sa stretneme s možnosťou ich straty. Z najnovších údajov Eurobarometra vyplýva, že viac ako dve tretiny (68 %) Európanov veria, že EÚ priniesla ich krajine výhody, na Slovensku je to až 78% opýtaných a 51% si myslí, že členstvo v EÚ je dobrá vec (61% v EÚ).
Ak by sa konalo zajtra referendum o členstve Slovenska v EÚ, 69% Slovákov (68% Európanov) by hlasovalo za zotrvanie v Únii, čo je nárast o 10 percentuálnych bodov oproti minulému prieskumu.
Vplyv tretích krajín zároveň dokazuje, že krajiny EÚ musia viac držať spolu, aby zachovali svoj vplyv a váhu. Z Eurobarometra vyplýva, že Európania sa najviac zaujímajú o stav hospodárstva, vyhliadky v oblasti zamestnanosti, migráciu, zmenu klímy a boj proti terorizmu, ktoré poukazujú na potrebu väčšej súdržnosti, spolupráce a spoločnej aktivity.
Slovákov v eurokampani najviac zaujímajú témy: ochrana spotrebiteľov a bezpečnosť potravín (48%), hospodárstvo a rast (47%), migrácia (47%), boj proti nezamestnanosti mladých ľudí (46%) a najväčší skok- o 11%- zaznamenala téma boja proti zmene klímy a ochrana životného prostredia (36%).
Budúca podoba Európy je teraz v rukách tých, ktorí pôjdu voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu 23. - 26. mája. Hoci prieskum Eurobarometra ukázal, že na konci februára bola už viac ako jedna tretina občanov EÚ (35 %) presvedčená, že voliť pôjdu, ďalšia tretina (32 %) ešte presvedčená nie je. Hoci majú mladí Európania nad 18 rokov najpozitívnejší postoj voči EÚ (74 %), iba 21 % z nich je rozhodnutých zúčastniť sa hlasovania, zatiaľ čo 34 % sa ešte nerozhodlo.
Slovákov viac zaujímajú eurovoľby
Na Slovensku Eurobarometer zaznamenal nárast záujmu o voľby do EP. Počet ľudí, ktorí sú presvedčení, že voliť pôjdu (10 na stupnici 1-10) dosiahol 20% (+ 6 percentuálnych bodov). Nižší záujem o eurovoľby ako na Slovensku je v Českej republike, Chorvátsku, Rakúsku a Portugalsku. Celkovo počet ľudí, ktorí sa veľmi pravdepodobne/pravdepodobne zúčastnia volieb dosiahol na Slovensku 39% (+ 10 percentuálnych bodov) a 53% v EÚ.
Najväčší záujem na Slovensku vykazujú voliči v kategórii 25-39 rokov a 55+ a VŠ vzdelaní ľudia. Volieb sa pravdepodobne plánuje zúčastniť 30% mladých (v kategórii 15-24 rokov), v EÚ je to 38% v tejto vekovej kategórii.
Medzi motivačné faktory slovenských voličov patrí fakt, že voľby sú „občianska povinnosť“ (34%), že hlasovaním v eurovoľbách môžu veci zmeniť (24%), alebo sa cítia sa byť Európanmi (21%) a podporiť EÚ ( 19%). Medzi dôvody, pre ktoré by ľudia nehlasovali patrí: presvedčenie, že môj hlas nič nezmení (32%), nedôvera voči politickému systému (29%), domnienka, že EP sa nedostatočne zaoberá problémami ľudí (27%), pocit nedostatočnej informovanosti (17%).
Až 40% Slovákov zachytilo v poslednom čase odkazy v médiách, ktoré vyzývajú k účasti na eurovoľbách. Európsky priemer je pritom len 27%.
Viac o filme sa dočítate tu.