1. Prevodovka
Zvuk: Drnčiaca prevodovka, zreteľný zvuk na voľnobehu (ťažko rozoznateľný od drnčania spojky).
Možná príčina: Vôľa ozubení prevodovky, prípadne axiálna vôľa radiacej (synchronizačnej) spojky.
Náprava: Zvuky súvisia s toleranciou jednotlivých dielov a väčšinou sú neškodné.
2. Ventily
Zvuk: Kovovo znejúci klepot od motora krátko po naštartovaní.
Možná príčina: Hydraulické zdvíhadlá ventilov s nedostatočným tlakom oleja.
Náprava: Ak zvuk po niekoľkých sekundách zmizne, oprava nie je nutná. Ak pretrváva dlhšie, bude zdvíhadlo pravdepodobne poškodené, takže je potrebná jeho výmena.
3. Ložiská
Zvuk: Zavíjanie a hučanie rozoznateľné len počas jazdy.
Možná príčina: Opotrebované ložiská v prevodovke alebo rozvodovke.
Náprava: Výmena poškodených dielov. Diagnostika aj samotná oprava si vyžadujú návštevu servisu.
4. Kolesá
Zvuk: Hučanie, rinčanie, prípadne pískanie zreteľné najmä pri jazde v zákrutách.
Možná príčina: Poškodené ložisko kolesa na jednej strane auta.
Náprava: Pri otáčaní kolesa je potrebné druhou rukou chytiť rameno nápravy, prípadne vzperu a ak v nich cítiť vibrácie, príčina je takmer jasná. Práca je rozsahom určená pre servis.
5. Brzdy
Zvuk: Škrípanie a hrkotanie, počuteľné iba pri brzdení.
Možná príčina: Nadmerne opotrebované brzdové obloženie spôsobujúce pri brzdení trenie kovu o kov.
Náprava: Okamžitá výmena brzdového obloženia, s týmto autom ďalej jazdiť nemožno. Pri ďalšom zabrzdení hrozí zablokovanie kolesa a neovládateľný šmyk. Vzhľadom na zanedbanie bude zväčša potrebné počítať aj s novými kotúčmi.
6. Podvozok
Zvuk: Klepotanie (šramotenie) počuteľné na cestách so zlým povrchom.
Možná príčina: Často je problémom stabilizátor, uloženie vzpier alebo dielov zavesenia kolesa. Niekedy môže byť chyba aj v poškodených tlmičoch.
Náprava: Servisná výmena opotrebovaných alebo inak poškodených dielov.
7. Pedále
Zvuk: Škrípanie počuteľné pri stláčaní spojkového pedála.
Možná príčina: Nasucho sa otáčajúce čapy uloženia pedálov.
Náprava: Namazať čapy silikónovým olejom. Vystríhajte sa mazivám na ropnom základe, pretože môžu poškodiť plastové diely pedálovej skupiny.
8. Výfuk
Zvuk: Búchanie zospodu, najmä pri zmene zaťaženia motora a pri prejazde cez cestné nerovnosti.
Možná príčina: Roztrhnutý, alebo prasknutý gumený silentblok zavesenia výfuku.
Náprava: Vymeniť poškodené silentbloky. Prácu je možné spraviť aj svojpomocne, takmer vždy si však vyžaduje zdvihnúť auto na zdviháku.
9. Nárazník
Zvuk: Praskanie alebo dunenie počuteľné obvykle pri vyšších rýchlostiach jazdy.
Možná príčina: Uvoľnený vonkajší plášť nárazníka alebo spodné ochranné kryty plápolajúce pod vplyvom prúdiaceho vzduchu.
Náprava: Uvoľnený diel skontrolovať a opäť poriadne upevniť.
10. Dvere
Zvuk: Neprestajné vŕzganie a škrípanie prenikajúce najmä z priestoru dverí a strešného okna.
Možná príčina: Nenamazané a prípadne časom skrehnuté a popraskané tesnenia. Všetky spomenuté pôsobia rezonátor, ktorý zvuky zosilňuje, čo sťažuje lokalizáciu poruchy.
Náprava: Všetky relevantné tesnenia pravidelne mazať mazivom na báze silikónu.
Viac v AutoBilde
Ďalšie zaujímavé témy, ako napríklad exkluzívne odhalenie nových SUV Mercedes-Benz, ktoré budú menšími súrodencami populárnej triedy G, alebo detailný rozbor silných a slabých stránok najpopulárnejšieho jazdeného automobilu slovenských vodičov prináša len nové číslo magazínu AUTO BILD. Otestovali sme aj osem generácií legendárneho Porsche 911, vo veľkom porovnaní sme hľadali najlepšie japonské štvorkolky a pozreli sme sa aj na to, ktoré kompaktné kombi je najpraktickejšie. Okrem toho v každom novom AUTO BILDE nájdete skvelý darček – vstupenku v hodnote 10 eur na Slovakia Ring zadarmo.