Píšu to britské médiá, pričom sa odvolávajú na uniknutý interný dokument, kde sa uvádzajú výhody predaja Jaguara. Hlavným benefitom má byť šetrenie nákladov. Informácie prichádzajú v čase, keď má najväčšia britská automobilka veľké finančné problémy.
Najväčšieho britského výrobcu automobilov Jaguar Land Rover by mohli predať francúzskej automobilovej skupine PSA. Aktuálne pod francúzsky koncern spadajú značky Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vaux- hall.
Dokument o integrácii po predaji načrtáva výhody dvoch spoločností, ktoré sa spojili, a skúmajú detaily úspor. O internom dokumente píšu britské noviny Daily Mail. Indické konzorcium, ktoré Jaguar Land Rover vlastní, zatiaľ tieto informácie dementuje. „My nebudeme komentovať me- diálne špekulácie. Môžeme však potvrdiť, že tieto fámy sa nezakladajú na pravde,“ uviedol hovorca Tata Motors.
Panika v Británii
Zvesti o predaji britskej automobilky prichádzajú v čase, keď koncern zápasí s veľkými stratami, v období od októbra do decembra minulého roka narástli o neuveriteľných 3,4 miliardy libier.
V januári spoločnosť oznámila, že po tom, ako minulý rok prepustili 1 500 pracovníkov, ich tento rok bude nasledovať ďalších 4 500. A to najmä vo Veľkej Británii. Špekulácie o dohode s PSA preto vyvolali obavy z ďalšieho zníženia výroby v Spojenom kráľovstve, čo by bolo veľkou ranou pre tamojší automobilový priemysel.
PSA zvažuje kúpu
Naopak, francúzska spoločnosť PSA, ktorá v roku 2017 kúpila automobilky Opel a Vauxhall od General Motors, je otvorená ďalšiemu rozširovaniu svojho portfólia. „Ak príde príležitosť ako Opel, zvážime to,“ povedal šéf mediálneho tímu PSA Pierre-Olivier Salmon. „V zásade sme otvorení príležitostiam, ktoré by mohli vytvoriť dlhodobú hodnotu pre PSA Group a jej akcionárov,“ doplnil hovorca francúzskeho koncernu Alain Le Gouguec.
Len nedávno pritom v Nitre s veľkou pompou otváral fabriku práve Jaguar, ktorý na Slovensku vytvoril stovky pracovných miest. Závody sa nachádzajú len niekoľko desiatok kilometrov od seba. Čo hovoria na prípadnú fúziu slovenskí zástupcovia firiem, sme sa do uzávierky nedozvedeli.
Prídeme o pracovné miesta?
Martin Vlachynský, analytik INESS
- Sú to dva rozličné segmenty. Peugeot, to sú skôr tie ľudové lacné autá, Jaguar Land Rover, to sú autá z toho väčšieho spektra. Zmena by bola v tom, že dnes máme tie vajíčka vo viacerých košíkoch. Stále by to boli dve samostatné rozdielne automobilky. Volkswagen si mení svojich zamestnancov s Maďarskom a podobne. Máme príklady, keď Renault a Nissan sú ako keby pod jednou strechou a tu si navzájom zdieľajú motory. Pri Jaguar Land Rover a Peugeot Citroën by to bolo asi ťažšie. Tam to portfólio tých dielov a toho, čo si môžu zdieľať, je o čosi menšie. Určite by hľadali nejaké synergie, ale nemyslím si, že v najbližších rokoch by sme sa mali baviť o tom, že tie fabriky sa spoja. Záleží na tom, akú konkrétnu podobu by mala fúzia a či predajú všetko. Nemyslím si, že z krátkodobého hľadiska by to ohrozilo pracovné pozície v rámci Slovenska.
JPSA PEUGEOT CITROËN
Začiatok výroby: 2006
Plánovaný počet zamestnancov: 4 500
Počet vyrobených áut ročne: 335 000
Modely: Citroën C3 Picasso, Peugeot 208
JAGUAR LAND ROVER
Začiatok výroby: 2018
Plánovaný počet zamestnancov: 6 000
Počet vyrobených áut ročne: 300 000
Modely: Land Rover Discovery, Defender