Výrazný nárast spotreby môže ukazovať na technický problém, no nemusíte hneď utekať do servisu, mnohé dokážete skontrolovať aj sami. Nový Čas a magazín AUTO BILD vám poradia, prečo vaše auto zrazu spáli viac paliva.
Kedy netreba ísť do servisu
1. Tlak v pneumatikách
Mnohí vodiči zvyknú podceňovať správne nahustenie pneumatík, to však výrazne ovplyvňuje spotrebu. Zle nafúkané plášťe ju môžu zvýšiť až o 30 percent. Tlak je potrebné pravidelne kontrolovať a dohustiť na výrobcom stanovené hodnoty.
2. Odpor vzduchu
Na spotrebu vplýva aj aerodynamický odpor vozidla, ktorý sa zvyšuje prepravou batožiny na streche vozidla. Aerodynamicky tvarovaný box (truhla) je výhodnejší a spotrebuje menej paliva ako lyže či bicykel upevnené na streche. Spotrebu zvýšia aj uvoľnené časti ochranných krytov, napríklad z podvozka.
3. Vzduchový filter
Veľmi rýchlo je možné skontrolovať aj stav vzduchového filtra, ktorý má priamy vplyv na činnosť motora. Ak je znečistený, zhoršuje prúdenie vzduchu do motora a podstatne zvyšuje smäd motora. Prach a iné nečistoty zhoršujú prietok vzduchu a motor nemusí preto pracovať optimálne.
Kedy je porucha vážnejšia
1. Ložiská
Nárast spotreby môže zvýšeným odporom spôsobiť prakticky každé ložisko. Ak je jeho odpor taký veľký, že sa medzičasom citeľne prejavil na spotrebe, dá sa rozpoznať podľa zvukových efektov, ktoré sa menia podľa otáčok či zaradeného rýchlostného stupňa. Kvílenie či škrípanie sú zvuky, ktoré k autu v dobrom stave nepatria, preto spozornite, ak ich pri jazde zachytíte.
2. Brzdy
Faktorom zvyšujúcim spotrebu sú zaseknuté brzdy, ktoré sa nevrátia do základnej polohy, ale zostávajú v kontakte s kotúčom. Môžete skontrolovať tak, že ponecháte vozidlo dobehnúť zotrvačnosťou pri nízkej rýchlosti. Náhle zastavenie indikuje tento typ poruchy. Signálom môže byť aj citeľne vyššia teplota jedného z kolies, nakoľko zaseknutý brzdový element trením viac zahrieva celé koleso.
3. Klimatizácia
Za rastúcou spotrebou môžu byť aj pokazené pomocné agregáty. Jedným z nich je kompresor klimatizácie. Predstavuje pre motor odpor, čo sa v závislosti od veľkosti kompresora pretaví do zvýšenia spotreby o 0,5 až 2,5 l/100 km.
Kedy je nutná okamžitá oprava
1. Motor
Zvýšenú spotrebu môže spôsobiť aj porucha samotného motora. Poškodené tesnenie pod hlavou valcov, netesnosť ventilov alebo opotrebované piestne krúžky znižujú kompresné tlaky, s čím sa spája pokles výkonu a rast spotreby. Problémy s kompresiou dokáže odhaliť test, počas ktorého sa merajú tlaky vo valcoch.
2. Zapaľovacie sviečky
Zapaľovacie sviečky síce vydržia dlho, no nie večne. Ak sú príliš staré a opotrebované, spaľovanie palivovej zmesi nie je optimálne a je nutný okamžitý servisný zásah. Výmena sviečok je našťastie relatívne jednoduchá a nie je ani príliš drahá.
3. Automatická prevodovka
Ak sa zopína neskôr ako obvykle, alebo vynecháva vyššie rýchlostné stupne, stúpajú otáčky a s nimi aj spotreba. Pravidelný pohľad na otáčkomer môže vodičovi priniesť istotu. Pomôže aj profesionálna očista prevodovky a následná výmena oleja.
Viac v AutoBilde
Ďalšie zaujímavé témy, ako napríklad exkluzívne odhalenie nových SUV Mercedes-Benz, ktoré budú menšími súrodencami populárnej triedy G, alebo detailný rozbor silných a slabých stránok najpopulárnejšieho jazdeného automobilu slovenských vodičov prináša len nové číslo magazínu AUTO BILD. Otestovali sme aj osem generácií legendárneho Porsche 911, vo veľkom porovnaní sme hľadali najlepšie japonské štvorkolky a pozreli sme sa aj na to, ktoré kompaktné kombi je najpraktickejšie. Okrem toho v každom novom AUTO BILDE nájdete skvelý darček – vstupenku v hodnote 10 eur na Slovakia Ring zadarmo.