Férové taxíky s logom hlavného mesta mali zaručiť, že ich majitelia budú dodržiavať etický kódex a nebudú zneužívať šampionát na zvyšovanie cien. Nový Čas hľadal taxíky s nálepkou už v deň začiatku šampionátu, no žiadny v meste nevidel. Koľko férových taxíkov v skutočnosti jazdí v meste?
Magistrát predstavil novinku vo forme férových taxíkov minulý týždeň. „Mesto vyrokovalo s cechom taxikárov etický kódex taxikára. Signatári tohto kódexu sa zaväzujú nezneužívať šampionát na neodôvodnené a účelové zvyšovanie cien za prepravu,“ uviedol deň pred majstrovstvami hovorca magistrátu Peter Bubla. Taxikári, ktorí tento kódex podpíšu, sa zaväzujú vyhýbať prejavom intolerancie či diskriminácie zákazníka. „Zároveň rešpektujú hlavným mestom odporúčané maximálne sadzby základného cestovného,“ doplnil Bubla.
Každý taxík, ktorého majiteľ uzatvorí s mestom túto dohodu, má byť označený nálepkou, aby ho zákazníci rozoznali od ostatných. Branislav Masár z cechu taxikárov dohodu s magistrátom nepotvrdil. „Nemáme túto informáciu. Vieme len, že sa majú vydávať na magistráte proti podpisu taxikára,“ vysvetlil Masár a doplnil: „Pokiaľ ide o samotný kódex, magistrát nás síce začiatkom roka informoval o jeho príprave, poslal nám ho neskôr na vedomie, avšak o jeho konkrétnom obsahu sme nerokovali a ani sme ho nepodpisovali,“ uzavrel Masár s tým, že záujem magistrátu o nastavenie cenotvorby a štandardov kvality v taxislužbe víta.
Kde sú nálepky?
Redaktori Nového Času sa v uplynulých dňoch opakovane pokúšali v uliciach mesta nájsť taxíky s označením Fair Play Taxi, ale neúspešne. Zdroj Nového Času dokonca poskytol informáciu, že väčšina taxikárov o podobnej dohode s magistrátom ani netuší. Opýtali sme sa vedenia mesta, koľko férových taxíkov v skutočnosti jazdí po Bratislave.
Odpoveď nám poskytol hovorca Peter Bubla až po znovuopýtaní sa. „Z väčších prevádzkovateľov zareagoval na etický kódex Hopin, ktorý si vyžiadal 500 kusov nálepiek na označenie vozidiel. Etický kódex doteraz podpísali aj traja menší prevádzkovatelia,“ uviedol Bubla. Podľa neho bolo doposiaľ na tento účel vytlačených 1 000 kusov nálepiek v cene do 300 €. Čo sa týka kontroly dodržiavania etického kódexu, tá bude zabezpečená podľa Bublu „prostredníctvom kontrolórov taxislužieb (zamestnanci magistrátu), ako aj mestskej polície“.
Lukáš Bednár zo spoločnosti Hopin informácie o počte nálepiek nepotvrdil. „V súčasnosti sme v procese podpisovania etického kódexu, pretože len v piatok popoludní sme dostali podklady. Distribúcia nálepiek pre vodičov bude u nás spustená od utorka,“ vysvetlil Bednár.
Ceny podľa Etického kódexu taxikára
- Jazda na území mesta - max. 2 €/km
- Nástup do vozidla (nástupné) - max. 4,50 €/jazda
- Sadzba za čakanie - max. 0,30 €/min.
Prečo taxikári milujú Fínov a Švédov
Majú ich najradšej. Fínski a švédski fanúšikovia podľa našich informácií nechávajú taxikárom aj 10-eurové tringelty, preto ich vozia veľmi radi. Vzhľadom na škandinávske platy a ceny sú v tomto prípade zrejme mimoriadne spokojní zákazníci aj taxikári.
Výzva
Videli ste férový taxík? Pošlite nám ho na tip@novycas.sk.