Hodnota či kvalita zamestnávateľa sa už nemeria len výškou poskytovaného platu. Do popredia sa stále viac dostáva dôležitosť dobrého pracovného prostredia, komunikácia so zamestnancom, rôzne benefity či možnosť rozvoja. Na tieto aspekty sa sústreďuje aj spoločnosť Kaufland, ktorá si za svoj prístup vyslúžila prestížne ocenenia ako Top Employer 2019 Slovensko a Najzamestnávateľ 2018 v kategórii Obchod a služby.
Vlastný zamestnanec je najlepším manažérom
Zrkadlom každého zamestnávateľa je zamestnanec. O tom, že Kauflandu nastavujú jeho zamestnanci naozaj dobré zrkadlo, svedčia ich vlastné slová. Zdenka Trokanová má len 30 rokov, ale už teraz v Kauflande zastáva pozíciu manažérky úseku správy a vedenia nehnuteľností. Aká bola jej cesta?
„V reťazci Kaufland som začínala ako asistentka generálneho riaditeľa, neskôr som naberala skúsenosti na oddeleniach ako marketing či technický nákup. Vďaka spoznávaniu rôznych oblastí som v priebehu 6 rokov nadobudla predpoklady a znalosti na súčasnú manažérsku pozíciu a za tieto možnosti som vďačná,“ hovorí Zdenka.
Kaufland stavia vzdelávanie zamestnancov medzi svoje hlavné ciele. Vytvára podmienky pre jazykové kurzy či rôzne voliteľné školenia. „Mňa osobne veľmi posunulo školenie vyjednávania. Okrem profesijnej praxe som poznatky z neho využila aj v bežnom živote,“ dodáva s úsmevom Zdenka. Podľa jej slov sa v spoločnosti môže rozvíjať každý, kto prejaví záujem.
„Je dôležité rozpoznať talent a pomôcť mu. Človek, ktorý si v našej spoločnosti prejde niekoľkými oblasťami, získa rôzne skúsenosti a vie najlepšie reagovať na to, čo potrebujeme, a posúvať seba aj firmu dopredu. Preto sú manažéri z našich vlastných radov najlepšou možnou voľbou,“ vysvetľuje riaditeľka oblasti ľudských zdrojov spoločnosti Kaufland Karin Marková.
Od absolventa po lídra
Z praxe poznáme príklady, kedy síce spoločnosť umožnila zamestnancovi vzdelávať sa, ten si však položil otázku - a čo teraz? Odpoveďou Kauflandu je program určený na vychovávanie lídrov, ktorí majú po jeho skončení garantovanú pozíciu v tomto reťazci. Kaufland Leadership Program je skvelou príležitosťou pre všetkých ambicióznych uchádzačov. Trvá jeden rok a prihlásiť sa doň môžu absolventi vysokých škôl. Z vlastnej skúsenosti o ňom hovorí 27-ročný Matúš Jaďuď.
„Začínal som ako trainee na oddelení akciový management, cenový marketing. Aktuálne sa zaúčam na pozíciu nákupca ovocia a zeleniny. Kaufland Leadership Program by som odporučil každému mladému človeku, ktorý je maximálne dva roky po vysokej škole a chce sa uplatniť v silnej a rastúcej spoločnosti. Prejde si rôznymi oblasťami, oddeleniami a môže sám zistiť, čo ho baví a čo mu ide.“
Podľa slov Karin Markovej chce reťazec aj naďalej obsadzovať vedúce pozície prioritne z vlastných radov. „Máme veľa prípadov, kedy talentovaní a šikovní ľudia dostali príležitosť vyrásť z pozície predavač pokladník až do najvyššieho manažmentu. Dávame pozitívne príklady a viditeľne dosiahnuteľné ciele.“
Keď je ohodnotenie spravodlivé
Nadpriemerný plat alebo benefity? Aj tieto časy, kedy si zamestnanci museli vyberať, sú dávno preč. Zodpovedajúce finančné ohodnotenie považuje Kaufland za dôležité, o čom svedčí jeho status jedného najlepšie platiacich zamestnávateľov v segmente retail. „Pravidelne zvyšujeme platy našim zamestnancom, pri plnom i čiastočnom úväzku garantujeme ročné navýšenie platu počas 4 rokov. Ponúkame i ďalšie finančné benefity, ako príspevok pri sobáši, pri narodení dieťaťa, príspevok pri pracovnom a životnom výročí, ale i pomoc rodine pri úmrtí zamestnanca,“ uvádza ďalej Marková.
Popri finančných benefitoch sa Kaufland sústredí aj na tie nefinančné. Považuje ich za dôležitý nástroj budovania vzťahov so zamestnancami a vnímania ich potrieb. Poskytuje vernostnú dovolenku, ovocné dni, športové aktivity či aktuálne veľmi vyhľadávaný spôsob oddychu – sabatikal. Spoločnosť umožňuje aj formu čiastočných úväzkov, ktoré sú výhodným riešením najmä pre matky a otcov počas materskej alebo rodičovskej dovolenky a po nej.
Ako si teda vybrať na trhu práce tú najlepšiu ponuku? Všímajte si správanie zamestnávateľa voči zamestnancom, reálne príležitosti pre vzdelávanie sa či význam benefitov. Dobrým nástrojom sú aj už existujúce referencie zamestnancov a ocenenia, ktoré odrážajú vnímanie firmy odborníkmi i verejnosťou.