Na čo treba dávať pozor, aby ste si zaslúženú dovolenku užili bez zbytočných problémov? O tom sme sa rozprávali s Romanom Berkesom, novým prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr.
Čo je vlastne úlohou vašej asociácie? Sú jej členom všetky cestovné kancelárie?
Nie všetky, iba časť. Súčasťou sú však tie najväčšie kancelárie a agentúry, ktoré ponúkajú 80 - 90 % produkcie v tejto oblasti.
Čo pre mňa ako klienta, ktorý si chce kúpiť dovolenku, vyplýva z toho, že cestovka je vo vašej asociácii?
Základným prínosom členstva v asociácii je, že naši členovia navzájom komunikujú a vymieňajú si dôležité informácie, odovzdávajú si skúsenosti. Asociácia tiež aktívne vstupuje do tvorby nových zákonov, združuje tiež poisťovne, lebo zo zákona musia byť všetky CK poistené v prípade úpadku a insolventnosti.
Znamená to teda, že keď si kúpim zájazd u člena vašej asociácie, tak riziko problémov je minimálne? Je to záruka kvality?
Svojím spôsobom áno. Naši členovia sa musia riadiť pravidlami a etickým kódexom, ktoré sú v záujme spotrebiteľa. Napríklad, že CK nemôže prifarbovať realitu.
Keď sme pri tom prikrášľovaní reality. Ako sa môže stať, že turistom nasľubujú luxusný hotel, a potom je tam špina a polovička je akurát v „prerábke“ a výhľad z izby na more sa tiež nekoná?
Takýchto prípadov je čoraz menej. Dnes si už klient vie zistiť informácie o hoteli či lokalite aj z iných zdrojov, nemusí sa spoliehať iba na to, čo mu povedia v cestovke. Ak sa však už niečo také stane a na mieste to nie je v súlade s dohodnutými podmienkami a s ponukou, tak tieto veci riešia delegáti CK priamo na mieste.
Ale boli už prípady, že aj delegáti nechali klientov v štichu, že sa zatajovali. Viete vy ako asociácia takéto prešľapy ovplyvniť a vstúpiť do toho?
Ak asociácia dostane od klientov podnet tohto typu, že neboli spokojní s dovolenkou a delegát im nebol nápomocný, tak takéto prípady priamo riešime s danou cestovkou. Delegát má vždy možnosti, ako pomôcť pri riešení problému na mieste. Ak to nie je možné, spíše sa reklamačný záznam a postupuje sa po návrate klienta domov a škody sa mu refundujú.
Vylúčili ste už niekedy zo svojich radov nejakú cestovku?
Nepamätám si, že by sme vylúčili nejakú kanceláriu, ale zopár agentúr už áno. Aby som vysvetlil: Cestovná kancelária je tá, ktorá organizuje zájazdy. Agentúra je subjekt, ktorý takéto zájazdy od CK sprostredkovane predáva.
Čo je výhodnejšie pre klienta?
Pre klienta by nemal byť rozdiel, či si zájazd kupuje cez cestovnú kanceláriu alebo agentúru. Cenovo je tá ponuka rovnaká.
Ako sa môže stať, že cestovky, dlhodobo fungujúce na trhu a s dobrým menom, vypravia turistov do destinácie a zrazu skrachujú?
Žiaľbohu, stávalo sa to, najmä okolo roku 2010, v čase ekonomickej krízy. Cestovka však nekrachne zo dňa na deň, tie signály sú už vopred badateľné. Problémy sa zbierajú už rok-dva pred samotným krachom.
Ako to môže klient rozpoznať?
Varovným signálom môžu byť extrémne nízke ceny zájazdov v čase, keď na to nie je žiaden dôvod, keď nejde o „first moment“ ani o „last minute“ zájazd. Čiže, pozor na dlhodobo výrazné zľavy!
Ktoré destinácie sú pre Slovákov najväčším lákadlom? Stále platí, že Chorvátsko?
Áno, Chorvátsko, hoci je z roka na rok drahšie. Ľudia tam však chodia skôr na vlastnú päsť, a nie cez cestovky. Pokiaľ ide o organizované zájazdy, jednoznačne vedie Turecko. V posledných rokoch sa vracia na trh Egypt, opatrne aj Tunisko. Rastie záujem o rezortové hotely, ktoré ponúkajú okrem ubytovania bohatý servis, akvaparky, program...
A na záver, koľko sú Slováci ochotní zaplatiť za 7 dní pri mori?
Magické číslo je 500 eur na osobu. Väčšina klientov sa pri výbere dovolenky rozhoduje práve podľa tejto cifry.
Rady pred kúpou zájazdu
• Finančné zdravie CK si môžete overiť na internetovej adrese finstat.sk.
• Dôležitý je termín. Viete, kedy idete na dovolenku alebo vyberáte na poslednú chvíľu? Najvýhodnejšie sú zájazdy „first moment“, ktoré sú v predaji v decembri a v januári. Vtedy CK ponúkajú veľké zľavy a ponuka dovoleniek je najširšia. Pri predaji „last minute“ sa už iba dopĺňajú voľné kapacity, zľavy nemusia byť také vysoké a hlavne, termíny sú už pevne dané! Vyberá sa z toho, čo zostalo.
• „All inclusive“ dovolenky vyberajte vtedy, keď si chcete oddýchnuť a chcete mať poruke všetko bez ďalších poplatkov.
• Polpenzia je vhodná pre tých, ktorí si chcú robiť výlety do okolia, a tak sa nemusia vracať na obed do hotela...