"Ospravedlňujeme sa za nepresný výklad pôvodu vzoru na modeli Nike Air Force 1 'Portoriko' 2019. V dôsledku toho tento výrobok nebude k dispozícii," citoval server BBC z vyhlásenia firmy. Podľa neho malo ísť o limitovanú edíciu vyrobenú k národnému dňu Portorika a maloobchodná cena mala byť 100 dolárov.
@Nike Guys, these are cool sneakers, and I get the reference to the Coquí frog, but this pattern and design are NOT from Puerto Rico!
It's a design called MOLA, made by the Guna people in Panama and parts of Colombia.
It is a HUGE failure of your research departament. pic.twitter.com/NsgUrRiYAM— Isaac Larrier (@IsaacLarrier) 16. mája 2019
Zástupcovia domorodého etnika Kuna (tiež Guna), ktorí žijú v Paname a Kolumbii, ale nový model topánok značky Nike kritizovali s tým, že je na nich použitý ich tradičný vzor. Farebné obrazce zvané mola sú ich kultúrnym dedičstvom po predkoch. Advokát Kunov Aresio Valiente tento týždeň na tlačovej konferencii uviedol, že stiahnutie modelu nestačí a že bude požadovať odškodnenie. Kunovia nemajú podľa neho nič proti komercializácii svojho vzoru, prekáža im ale, že ho firma použila bez ich vedomia.
"Mola je pre Kunov ako ich vlajka. Ide skutočne o veľmi silný prvok ich kultúrnej identity," vysvetlila agentúre AFP Monica Martínezová, ktorá prednáša na Barcelonskej univerzite sociálnu antropológiu. Podľa nej kauza topánok Nike nie je ojedinelý prípad. "Nadnárodné spoločnosti kradnú tisíce vzorov od domorodých národov," uviedla. Vlani sa takto napríklad sťažovali domorodé umelecké krajčírky z mexického štátu Chiapas na španielsky odevný reťazec Zara, že okopíroval ich tradičné storočné vzory z blúzok a že ich tak pripravuje o živobytie.