Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.06.2019 13:10 | Správy | Zahraničné správy

Veľký test dvojakej kvality potravín v Európskej únii: Výsledky hovoria za všetko

Európska komisia (EK) zverejnila v pondelok výsledky testovacej kampane potravinárskych výrobkov, z ktorých vyplýva, že takmer tretina výrobkov na európskom trhu je identicky alebo podobne označená, avšak má iné zloženie.

Štúdia, ktorú malo na starosti Spoločné výskumné centrum (JRC) patriace pod EK, analyzovala takmer 1400 potravinárskych výrobkov v 19 krajinách EÚ vrátane Slovenska.

Podľa výsledkov sa 9 % porovnávaných výrobkov líšilo v zložení, hoci predná časť ich balenia bola identická. Ďalších 22 % výrobkov malo podobné balenie, ale iné zloženie. Štúdia nepreukázala konzistentný geografický vzor, čiže výskyt potravín dvojakej kvality iba v niektorých krajinách alebo oblastiach EÚ.

Na základe novej metodiky budú teraz príslušné vnútroštátne orgány schopné vykonať analýzy jednotlivých prípadov, ktoré sú potrebné na určenie klamlivých praktík zakázaných podľa spotrebiteľského práva EÚ.

 

Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová zdôraznila, že na európskom jednotnom trhu nebudú žiadne dvojaké normy. "S novými pravidlami, ktoré trestajú dvojakú kvalitu a posilňujú právomoci spotrebiteľských orgánov, máme k dispozícii nástroje, ktoré nám pomôžu skoncovať s týmito praktikami. Európski spotrebitelia budú môcť s plnou dôverou nakupovať, s vedomím, že si kúpia to, čo aj uvidia," opísala v správe pre médiá.

Podľa eurokomisára Tibora Navracsicsa, ktorý je zodpovedný aj za Spoločné výskumné centrum, niektorí Európania majú pocit, že značkové potravinárske výrobky, ktoré kupujú, sú odlišné a možno horšie v porovnaní s tými, ktoré sú k dispozícii inde. Priznal, že výsledky testovacej kampane sú zmiešané. Nezistili sa žiadne dôkazy o rozdelení podľa kvality značkových potravín medzi východom a západom EÚ, avšak až tretina testovaných výrobkov vykázala iné zloženie, pričom ich označenie bolo identické alebo podobné.

Testovanie v období november a december 2018 hodnotilo 1380 vzoriek 128 rôznych potravinárskych výrobkov z 19 členských štátov. Vo väčšine prípadov sa zloženie zhodovalo so spôsobom, akým boli produkty prezentované: 23 % výrobkov malo identické balenie a identické zloženie a 27 % výrobkov upozornilo na odlišné zloženie v rôznych krajinách EÚ s iným označením obalu.

Zároveň sa však podarilo zistiť, že 9 % výrobkov, ktoré boli prezentované ako rovnaké na celom trhu EÚ malo iné zloženie, ako naznačovalo ich balenie. Ďalších 22 % výrobkov prezentovaných takmer rovnakým balením malo v skutočnosti iné zloženie.

Štúdia tiež ukázala, že neexistuje nejaký trvalý geografický vzor pri používaní rovnakého alebo podobného obalu pre výrobky s rôznym zložení. Komisia zároveň upozornila, že rozdiel v zložení potravín zistený v testovaných produktoch nemusí nevyhnutne znamenať aj rozdiel v kvalite produktu.

Testovacia kampaň bola reakciou exekutívy EÚ na obavy viacerých členských krajín a ich obyvateľov spojené s otázkou potravín dvojakej kvality. Testované výrobky boli vybrané podľa návrhu členských štátov na základe sťažností zo strany združení na ochranu spotrebiteľov alebo zodpovedných orgánov.

Testovanie bolo založené na harmonizovanej metodike vypracovanej v spolupráci s členskými štátmi. Táto metodika umožňuje porovnateľné vzorkovanie, testovanie a interpretáciu údajov v rámci EÚ.

EK v pondelok spustila tiež novú výzvu na predkladanie návrhov na posilnenie kapacít spotrebiteľských organizácií na testovanie výrobkov a identifikáciu potenciálne zavádzajúcich postupov. Na podporu výzvy vyčlenila sumu 1,26 milióna eur. Prihlášky treba zaslať do 6. novembra.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


(ilustračné foto)
Časy sa menia: Tradičná cirkev na Slovensku upadá! Veriaci hľadajú alternatívy
Marianna roky nosila veľké prirodzené vlny.
Foto
Nečakaná vizáž Marianny Ďurianovej: Čo je za touto zmenou?
Na snímke poslanec Juraj Krúpa (SaS) počas 3. chôdze NRSR k Programovému vyhláseniu vlády (PVV)
SaS navrhuje zmeny: Krúpa si chce posvietiť na odposluchy! Čo plánuje?
Princ Harry s manželkou Meghan
Harry a Meghan prichádzajú s ďalším dokumentom: Má to však háčik! Jedna vec vŕta v hlave všetkým
Novozvolený prezident USA Donald Trump.
Trump zamieša kartami, tvrdí Hrabko: Ukrajina v strehu! Biden je na toto prikrátky
Štvorročná Mia o smrti milujúcej mamičky zatiaľ ani netuší.
Foto
Dcérka zavraždenej Cyntie († 32): Mia čaká na mŕtvu mamičku! Čo jej povedali starkí?
Tento rok si trhy návštevníci užijú o čosi dlhšie
Váš Tip
Bratislavské vianočné trhy oficiálne začali: TOTO všetko návštevníkov čaká! Čo je ich symbolom tento rok?
Predsedníčka Európskeho parlamentu Roberta Metsolová na summite EÚ v Bruseli.
Predsedníčka Európskeho parlamentu má strach: Nemecko by sa malo mať na pozore! Reálna hrozba sa blíži
Bieloruský prezident Alexandr Lukašenko.
Bielorusko čaká voľba prezidenta: Lukašenko sa poučil z minulosti! AHA, čo chce zakázať
René (48) sa s láskou stará o deti, aj keď si uvedomuje, že im nevie pomôcť...
Foto
Erik a Rebeka od narodenia trpia! Prekliatie po mame? Ich záchvaty sú ako ruská ruleta!
Petrášovho syna Marca zrazila vodička a následne zdrhla
Foto
Účastník futbalových MS 2010 Martin Petráš má strach o syna: Vodičku hľadá polícia aj celá horná Nitra
Pavol sa stále cíti duchom mladý.
Foto
Životné jubileum Paľa Drapáka: Je preňho vek len číslo? Aha, na čo známy rocker rozhodne nezanevrel!