Európska komisia dnes uverejnila štúdiu nadväzujúcu na testovanie potravinových výrobkov v celej EÚ pomocou rovnakej metodiky s cieľom lepšie pochopiť dvojitú kvalitu potravinových výrobkov v EÚ. Zo štúdie, ktorú na základe analýzy takmer 1 400 potravinových výrobkov v 19 krajinách EÚ vypracovalo Spoločné výskumné centrum (interný vedecký a znalostný útvar Komisie) vyplýva, že 9 % porovnávaných výrobkov malo odlišné zloženie, aj keď predná strana ich balenia bola rovnaká. Ďalších 22 % výrobkov s odlišným zložením malo podobnú prednú stranu balenia. Štúdia nepreukázala konzistentný geografický model. Vychádzajúc z novovypracovanej metodiky budú príslušné vnútroštátne orgány teraz môcť vykonať analýzu jednotlivých prípadov potrebnú na odhalenie zavádzajúcich praktík, ktoré sú na základe spotrebiteľského práva EÚ zakázané.
Komisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Vĕra Jourová v tejto súvislosti dodala: „Na jednotnom európskom trhu nebudú existovať dvojaké štandardy. Vďaka novým právnym predpisom, ktoré penalizujú dvojakú kvalitu a posilňujú práva spotrebiteľských orgánov, máme k dispozícii nástroje na ukončenie týchto praktík. Európski spotrebitelia budú môcť nakupovať s plnou dôverou, že kupujú to, čo vidia.”
Hlavné zistenia
V rámci štúdie sa posúdilo 1 380 vzoriek 128 rôznych potravinových výrobkov z 19 členských štátov. Z dôvodu obrovskej rozmanitosti potravinových výrobkov na trhu EÚ však vzorka nie je reprezentatívna. Zo štúdie vyplýva, že:
- vo väčšine prípadov zloženie zodpovedá tomu, ako boli výrobky prezentované: 23 % výrobkov malo rovnakú prednú stranu balenia a rovnaké zloženie a 27 % výrobkov malo uvedené odlišné zloženie v rôznych krajinách EÚ a odlišnú prednú stranu balenia.
- V 9 % prípadov mali výrobky prezentované ako rovnaké v celej EÚ odlišné zloženie: mali rovnakú prednú stranu balenia, ale odlišné zloženie.
- Ďalších 22 % výrobkov, ktoré boli prezentované podobne, malo odlišné zloženie: mali podobnú prednú stranu balenia, ale odlišné zloženie.
- Pokiaľ ide o používanie rovnakého alebo podobného balenia výrobkov s rôznym zložením, neexistuje konzistentný geografický model. Rozdiel v zložení testovaných výrobkov navyše nemusí nevyhnutne predstavovať rozdiel v kvalite výrobku.
Viac informácií o európskych témach nájdete na www.europa.sk