Študenti z Košíc predstavili špeciál Prototype 18: S litrom benzínu chceme prejsť vyše 783 km
28. 6. 2019, 3:00 (aktualizované: 22. 7. 2021, 20:17)

Zdroj: Patrik Struk
Hranice úspory posúvajú stále vpred! Vysokoškoláci zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) predstavili nové ekologické auto, ktoré v júli nasadia na preteky Shell Eco-marathon 2019 v Londýne.
Prototyp odhalili v spoločnosti niektorých z predchádzajúcich súťažných exemplárov a očakávajú, že bude úspornejší. S novinkou plánujú prekonať svoj doterajší rekord 783 prejdených kilometrov na 1 liter špeciálneho benzínu.

Vozidlo s názvom Prototype 18 bude v Londýne šoférovať študentka Dominika Halászová (25) a na okruhu ju čaká 15 kôl s dĺžkou 1,2 km. Pre ženu za volantom sa rozhodli aj preto, aby usporili hmotnosť, keďže výsledok určuje priemerná spotreba. Každý kilogram bol vzácny a Dominika váži len 44 kg. „Úspora paliva by mala byť vyššia. Konštruktéri mi dokonca vyformovali peny na chrbát, aby sa mi lepšie šoférovalo. V kokpite musím vydržať až 40 minút,“ prezradila Dominika, ktorá dodala, že najrýchlejšie išla 35 km/h.
Jeden z konštruktérov Prototypu 28, Miroslav Palko (29), doktorand TUKE, dúfa, že pokoria vlastný rekord v spotrebe. Veľké zmeny sú v motore a zadnej náprave, ktoré majú pomôcť znížiť spotrebu. „Testy nám dali optimistické vyhliadky,“ povedal s úsmevom. Autá, s ktorými v minulosti súťažili, si uchovávajú v depozitári školy, aby si ich mohli poobzerať aj mladšie ročníky a videli, ako napreduje technologický vývoj. „V univerzitnej dielni ich používajú aj počas praktickej výučby,“ prezradil na záver.
B&S 1
Rok: 1994
Spotreba: 137 km/l paliva
Umiestnenie: 73. miesto z 106
Hmotnosť: 57 kg
B&S 2
Rok: 1996
Vzdialenosť: 450,2 km/l paliva
Umiestnenie: 62. z 138
Hmotnosť: 50 kg
B&S 3
Rok: 2016
Vzdialenosť: 406 km/l paliva
Umiestnenie: 19. z 52
Hmotnosť: 44 kg
Prototype 17
Rok: 2017
Vzdialenosť: 586 km/l paliva
Umiestnenie: 18. z 57
Hmotnosť: 48 kg
Prototype 18
Rok: 2019
Hmotnosť: 35 kg
Dĺžka: 290 cm
Umiestnenie: ?
Autor: Nový Čas, Patrik Struk