Doterajšie vnútroštátne tarify podľa štátnej poštovej spoločnosti neodzrkadľovali úroveň reálnych nákladov na ich poskytovanie. Ako Slovenská pošta v piatok informovala, za všetky typy vnútroštátnych listových zásielok a poštových poukážok si obyvatelia priplatia mesačne v priemere päť centov. Takáto úprava taríf prinesie spoločnosti finančné prostriedky, ktoré nevyhnutne potrebuje na pokrytie rastúcich mzdových nákladov prevádzkových zamestnancov, ako aj modernizácie služieb pre ľudí a efektivizácie procesov.
"Od 1. júla tohto roku sú ceny univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny poštový styk navýšené v priemere o jedenásť centov. Aj po tejto úprave sú ceny Slovenskej pošty na bežnej úrovni cien pôšt v susediacich krajinách, ktoré rovnako reagujú na zvyšovanie nákladov súvisiacich so zabezpečením poštových služieb," uviedla v tlačovej správe hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Rovenská.
V dôsledku digitalizovania a elektronizácie Slovenská pošta zaznamenáva dlhodobý pokles záujmu o využívanie poštových služieb. Výšku celkových nákladov na zabezpečenie služieb ovplyvňuje najmä neustály rast personálnych a prevádzkových nákladov. Zmena cien univerzálnej služby má podľa spoločnosti najvýznamnejší vplyv na možnosti rozvoja moderných a efektívnych poštových služieb pre ľudí. Výnosy z univerzálnej služby tvoria vyše 50 percent z celkových výnosov Slovenskej pošty. Už v rámci stratégie Pošta 2020, ktorú vedenie spoločnosti predstavilo vlani v septembri, bola identifikovaná potreba úpravy cien vybraných produktov a služieb, ktorých súčasná výška nezodpovedala reálnym nákladom na ich poskytovanie.
Slovenská pošta neupravuje všetky tarify univerzálnej služby, úprava cien sa nedotkne napríklad medzinárodnej pošty a balíkových služieb. Balíkové služby Slovenskej pošty využíva viac ako 70 percent zákazníkov takmer všetkých internetových obchodov na Slovensku. Pre zabezpečenie dostatočnej flexibility pri doručovaní a spracovaní balíkových zásielok pošta plánuje rozšíriť kapacitu logistického centra vo Zvolene o vyše tristo percent. "Už zanedlho budú môcť zákazníci využívať, napríklad, novú mobilnú aplikáciu Slovenskej pošty, či ešte širšiu sieť nonstop dostupných BalíkoBoxov na podaj a vyzdvihnutie zásielky. V pláne je tiež rozšírenie automatizovaných vyvolávacích systémov, ktoré pomáhajú sprehľadniť a zrýchliť vybavenie zákazníkov na pobočkách," priblížila Rovenská.
Slovenská pošta v závere roka 2018 začala s centrálnym doručovaním úradných zásielok, platbou faktúr prostredníctvom QR kódu a uviedla novú službu osvedčovania dokumentov na vybraných poštách. Od začiatku apríla 2019 je podľa spoločnosti osvedčovanie dokumentov na poštách ešte výhodnejšie oproti iným poskytovateľom. K zefektívneniu prevádzky a pohodlnému vybaveniu zákazníkov prispieva od februára tohto roka podľa firmy aj platba kartou na všetkých vyše 1 500 pobočkách pošty. Novinkou je aj výber hotovosti na poštách, ktorý vyhovuje najmä zákazníkom v obciach bez bankomatu.