Cena obrazu z roku 1607 sa odhaduje na 150 miliónov eur a očakávalo sa, že sa vydraží za rekordnú sumu dosiahnutú pri aukcii v Európe za umelecké dielo.
Plátno bolo nájdené v roku 2014 na pôde jedného domu vo Francúzsku a malo byť vydražené vo štvrtok v Toulouse. Dražobná sieň Marc Labarbe však 48 hodín pred aukciou oznámila, že obraz získal nemenovaný cudzinec.
Zberateľ umenia Hill, ktorý donedávna viedol kapitálový fond Blackstone, už nazhromaždil pozoruhodnú zbierku umenia - od starých majstrov po súčasných umelcov. Je členom rady Metropolitného múzea umenia v New Yorku a vo februári otvoril v newyorskej štvrti Chelsea na Manhattane vlastnú galériu nazvanú Hill Art Foundation. Koľko za obraz zaplatil, zostane kvôli doložke o mlčanlivosti v zmluve o predaji zrejme záhadou. Dražobná sieň tento týždeň uviedla, že predajná suma bola vyššia ako minimálna ponuka plánovanej aukcie, teda vyššia ako 30 miliónov eur.
Očakáva sa, že plátno si budú môcť zapožičať dôležité galérie, ako je už spomínané Metropolitné múzeum umenia, Národná galéria umenia vo Washingtone či Gettyho múzeum v Los Angeles. Hill inštitúciám majstrovské diela zo svojej zbierky požičiava, nedávno napríklad zapožičal do galérie Uffizi vo Florencii plátno tamojšieho rodáka, talianskeho renesančného maliara Jacopa Pontorma. Portrét mladého muža bol neskôr k videniu aj v Gettyho múzeu. Práve to, že Hill má blízko ku kultúrnym inštitúciám, a presvedčenie, že bude obraz požičiavať do galérií, pomohol pôvodného majiteľa presvedčiť na predaj, informoval v utorok toulouský aukčný dom Marc Labarbe.
"Dostali sme ponuku, ktorú sme majiteľovi obrazu nemohli odoprieť. Prišiel s ňou zberateľ blízky jednému veľkému múzeu a to majiteľa presvedčilo," povedal odborník na starých majstrov Eric Turquino, ktorý dotyčný obraz ako prvý pripísal Caravaggiovi a ktorý pomáhal s prípravou aukcie. Plátno "bude v blízkej dobe zreštaurované a neskôr vystavené v jednom veľkom múzeu", bude tak "na očiach všetkým" - práve to prispelo k rozhodnutiu pôvodného majiteľa, uviedla aukčná sieň.
Obraz ležal na povale domu neďaleko francúzskeho Toulouse zrejme vyše sto rokov. Bol podrobený dôkladnej, a spočiatku aj tajnej, analýze, aby sa dokázala jeho pravosť, uviedol Turquino, podľa ktorého je plátno v prekvapivo dobrom stave. Caravaggio starozákonnú tému Judity, ktorá stína opitého Holofernesa, spracoval dvakrát. Prvý z obrazov, datovaný do roku 1600, visí v talianskom paláci Barberini, v ktorom sa skrýva okrem iného dôležitá časť talianskej Národnej galérie starého umenia.