Vybavili a zaplatili ju v cestovnej agentúre, tá však peniaze neposlala cestovke, cez ktorú mali vycestovať. Sen o letnej dovolenke sa rozplynul a prišli o vyše 1 600 eur. Nie sú však jediní, ktorí naleteli. Nový Čas vám poradí, ako spoznať serióznu a spoľahlivú cestovnú kanceláriu či agentúru, aby ste neprišli o peniaze, ale užili si chvíle relaxu a pohody.
Ako spoznať serióznu cestovku?
Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Roman Berkes odporúča zistiť si referencie. „To však nemusí byť vždy smerodajné pri rozhodovaní, pretože všetci sa zhodneme na názore „100 ľudí – 100 názorov,“ vysvetlil Berkes.
Je lepšia objednávka cez web alebo osobná návšteva?
Pri osobnej návšteve môžete vidieť, v akých priestoroch cestovná kancelária či agentúra sídli. Rovnako aj to, koľko ľudí v pobočke pracuje a hlavne, či reálne existuje.
O čom napovie už jej webstránka?
Všeobecne webstránka napovie o profesionalite, ale aj o aktuálnosti. Seriózne cestovné kancelárie sa snažia komunikovať jednoznačne a zrozumiteľne.
Čo by mala urobiť dobrá cestovka?
Treba sa zamerať na dĺžku pôsobenia na trhu pri organizovaní a predaji zájazdov. Veľmi dôležité je overiť si, či je cestovná kancelária poistená proti úpadku. Odradiť by ma mala neprofesionalita predajcu (nevie odpovedať na konkrétne otázky o zájazde: aká je pláž, oblasť, kde sa nachádza hotel, klientela hotela, rozsah služieb atď.). Odradiť by vás mali aj dlhodobo vysoké zľavy ( nad 80 %).
Platiť kartou či prevodom?
Pri platbe za letenky či dovolenkové pobyty sa odporúča uprednostniť platobnú kartu pred bankovým prevodom, pretože ich chráni v prípade krachu leteckej spoločnosti alebo cestovnej kancelárie. „Klient má možnosť transakciu v prípade nedodania služby reklamovať a využiť službu tzv. chargeback. Reklamáciu by klient mal podať čo najskôr, maximálne však do 13 mesiacov od zaúčtovania platby,“ odporúča Anna Jamborová z ČSOB. Možnosť reklamácie platí aj pri zahraničných platbách. „Banka o výsledku informuje klienta po tom, ako jej poskytne odpoveď prijímajúca banka. Teda banka, na účet ktorej klient prostriedky posielal,“ vysvetlila Jamborová. Reklamáciu tak vyrieši vaša banka.
Aký rozdiel je medzi cestovnou agentúrou a cestovnou kanceláriou?
Cestovná kancelária realizuje dovolenky pod vlastnou hlavičkou, pre klientov vypracúva zmluvy a ponuky. Agentúra ponúka zájazdy cestovných kancelárií, s ktorými má zmluvu.
Ako zistím, že je cestovka poistená?
Každá cestovná kancelária je povinná mať uzatvorené poistenie pre prípad úpadku, známe ako poistenie insolventnosti. Zjednodušene znamená, že pri krachu sa o klientov postará poisťovňa (napr. prevoz z destinácie domov, vrátenie peňazí). Potvrdenie o tomto poistení by mal klient dostať k zmluve. Cestovné agentúry nemajú povinnosť byť poistené, ale nimi poskytované pobyty realizujú povinne poistené cestovné kancelárie.
Kde sa môžem sťažovať?
Orgánom, ktorý u nás dohliada na legislatívu súvisiacu s dovolenkami, je Slovenská obchodná inšpekcia. V prípade, že máte podozrenie, že cestovná kancelária či agentúra nekoná tak, ako má, môžete podať podnet na vykonanie kontroly. Infor mácie nájdete na webovej stránke inšpekcie, prípadne na poboč kách nachádzajúcich sa v kraj ských mestách.
Kde je klient lepšie chránený: v cestovnej kancelárii alebo agentúre?
Cestovné agentúry konajú v mene cestovnej kancelárie. Cena zájazdu musí byť vždy rovnaká. „Klient si musí vždy preveriť, či má cestovná kancelária poistenie proti úpadku,“ upozorňuje Berkes.