Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
04.07.2019 15:30 | Správy | Domáce správy

Kritika zníženia veku vodičov kamiónov a autobusov: Návrh zákona môže byť život ohrozujúci

Ústrednému automotoklubu SR a Únii autodopravcov Slovenska sa nepozdáva zníženie minimálneho veku pre získanie oprávnenia šoférovať kamióny a autobusy.

Ako vo štvrtok na tlačovej besede uviedol prezident Ústredného automotoklubu SR Juraj Smrečan, návrh považujú v kontexte zvýšenia počtu dopravných nehôd v poslednom období za extrémny a život ohrozujúci. Podľa Smrečana chcú organizácie pôsobiace v doprave osloviť poslanecké kluby v parlamente, aby im ešte pred hlasovaním o tomto návrhu predstavili svoje výhrady.

Posudková lekárka Patrícia Tropek v tejto súvislosti skonštatovala, že pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa posudzujú kritéria ako osobnosť a tiež napríklad zrelosť. "Ako je schopný v kritickom momente reagovať," povedala. Osoby vo veku od 12 do 20 rokov pritom podľa nej patria do kategórie adolescentov a im podľa jej názoru na základe súčasných kritérií nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie. Stanislav Skála z Únie autodopravcov Slovenska doplnil, že autodopravcom by v tomto smere viac pomohlo znižovanie nákladov zo strany štátu. To by umožnilo, aby mohli zaplatiť skúsených vodičov, ktorí sú momentálne v zahraničí.

Ministerstvo vnútra v reakcii pripomenulo, že v rámci medzirezortného pripomienkového konania k návrhu prijali niekoľko pripomienok. Všetky riadne a včas podané pripomienky boli predmetom vyhodnocovania a tie, ktoré boli označené ako zásadné, teda na ktorých uplatnení oprávnené subjekty trvali, boli podľa rezortu predmetom diskusie, respektíve odstraňovania rozporov. "Vo vzťahu k tejto problematike boli v rámci medzirezortného pripomienkového konania prijaté pripomienky z Ministerstva dopravy a výstavby SR, podporné stanovisko Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl a mimo pripomienkového konania sme prijali podporné stanoviská od dopravných psychológov, Zväzu autobusovej dopravy a združenia ČESMAD Slovakia," konštatoval rezort.

 

Z vývoja dopravnej nehodovosti zároveň podľa ministerstva vyplýva, že všetci vodiči motorových vozidiel kategórie "nákladné vozidlá" zavinili napríklad v minulom roku 458 (3,3 %) dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo osem ľudí (3,5 %). Všetci vodiči motorových vozidiel kategórie "autobusy" zase zavinili v minulom roku 94 (0,7 %) dopravných nehôd, pri ktorých zomreli traja ľudia (1,3 %). Rezort tiež pripomína, že pokiaľ ide o mladých vodičov, novela zákona o cestnej premávke má zaviesť sústavu opatrení, ktoré budú nasledovať po tom, čo vodič spácha druhé porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročenie rýchlosti jazdy v lehote do dvoch rokov od udelenia vodičského oprávnenia. Podrobiť by sa mal napríklad doškoľovaciemu kurzu v autoškole alebo preskúšaniu pravidiel na polícii. "Novinkou z týchto opatrení je rehabilitačný program pre vodičov, ktorí sa bude vykonávať u dopravného psychológa," dodalo ministerstvo.

Vláda v polovici júna v rámci novelizácie zákona o cestnej premávke odobrila zmenu minimálneho veku pre získanie vodičského preukazu na nákladiaky a autobusy. Pri oprávneniach šoférovať nákladné auto sa má potrebný vek znížiť z 21 na 18 rokov a pri autobusoch z 24 na 21 rokov. Ministerstvo vnútra argumentuje, že nižší vek pri šoférovaní nákladiakov a autobusov funguje napríklad v Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii alebo Írsku. „Týmto sa zároveň vyhovie požiadavkám dopravných podnikov a autodopravcov, ktorí takéto opatrenie navrhovali už dlhodobo vzhľadom na nedostatok vodičov v nákladnej a autobusovej doprave,“ uviedlo ministerstvo. Vodiči však v tomto prípade budú musieť byť aj držiteľmi takzvaných kvalifikačných kariet. Tie budú udeľované na základe skúšky o odbornej spôsobilosti. Zmenu v tejto oblasti podporilo napríklad Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: SITA

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Nový britský premiér Keir Starmer
Britský premiér sa stal terčom ostrej KRITIKY: Luxusné dary od multimilionára!
Izraelský tank je otočený na pásmo Gazy v stredu 11. septembra 2024.
Libanonský minister straší slovami o návrate do TEMNÉHO stredoveku: Na Blízkom východe sa schyľuje k…
Nela sa teší, že ju ľudia znovu spoznajú ako speváčku. Vydáva album a chystá turné.
Foto
Nela Pocisková po KRÍZE vo vzťahu s Filipom Tůmom: Prehovorila o SVADBE! Aha, čo naznačila
O príčine vyhynutia mamutov vzniklo množstvo teórií.
Foto
Ako vyhynuli mamuty? Prevratná teória môže všetko zmeniť! Pravekých obrov mohla vyhubiť dnes už bežná vec
Kadyrov si na vozidlo nechal pripevniť guľomet.
Čečenský vodca má na Muska ťažké srdce: Elon, prečo si mi vypol Cybertruck ?
Filmová Khetanna
Foto
Lego stavebnica, ktorú musí mať každý fanúšik Hviezdnych vojen: Spomínate si, komu patrila táto ikonická loď?
Filling glass with tap water. Modern faucet and sink in home kitchen. Man pouring fresh drink to cup.
V pitnej vode objavili niečo nebezpečné: Okamžitý zákaz konzumácie!
Mozartova hudba je vo svete veľmi obľúbená (ilustračné foto).
Náhodný objav, ktorý prepíše dejiny hudby: Našla sa doteraz neznáma Mozartova skladba
Ruský opozičný politik Vladimir Kara-Murza.
Známy ruský opozičný politik šokoval vyhlásením: Putin čoskoro odíde...
Atentát na Donalda Trumpa.
Atentát na Trumpa: Vyšetrovanie tajnej služby zistilo niečo závažné!
Čilský rozhodca Carlos Chandía už kariéru ukončil.
Foto
Rozhodca vyšiel po 17 rokoch s pravdou von: Počas zápasu som uzavrel obchod s Messim
(ilustračné foto).
Dve aktivistky poškodili ropovod, skončili za mrežami: Súd s nimi nemal zľutovanie