Samotní zamestnanci patria k najdlhším pracovníkom závodu a ocenil ich aj viceprezident automobilky. Hoci kórejská značka na výrobu áut zápasí s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, ktorú si musí voziť zo zahraničia, k slovenským zamestnancom milosrdný prístup nezvolila. Ponúkla im horšie platené miesta a horšie pozície.Z ničoho nič prišli pred pár dňami za troma zamestnancami oddelenia kvality supervízori a oznámili im, že hoci pracujú v automobilke už desať, či dvanásť rokov a vykazujú pracovitosť ako málokto, budú sa musieť s prácou rozlúčiť. Malo by ísť o pracovitých mladých ľudí, tí sa však odmietajú podrobne vyjadriť, nakoľko sú stále v pracovnom pomere.
„Neviem čo budem robiť, ja som ešte zamestnaná, poradím sa s „Kia rodinou“,“ stroho reagovala kvalitárka Eva (34). Rozvedená mama s dvoma deťmi a pôžičkami na krku zostala bez práce po dvanástich rokoch praxe, nadčasov, vyznamenaní viceprezidentom a po kvalifikácii na dopravnej škole, navyše stále v mladom veku a bez maródiek.
“Keď sa dohodnem na podmienkach odchodu, možno potom budem komunikovať, ale ešte nekomentujem,“ povedal zamestnanec z Liptova Marek, ktorý pracoval v automobilke osem rokov. Podobne Martinčan Igor ešte výpoveď nepodpísal a odkázal na odbory, keďže všetci traja zo zrušených oddelení sú aj odborármi. „Máme túto informáciu a ide vo všetkých troch prípadoch o členov odborov. Nemôžeme v tejto chvíli povedať, že výpoveď dostávajú preto, lebo sú odborári, to by bola špekulácia. Vieme, že to prišlo znenazdajky a že ide o mladých ľudí s hypotékami aj deťmi, a je nám to ľúto,“ reagoval šéf odborov automobilky Miroslav Chládek.
Spokojnosť so zahraničnými pracovníkmi potvrdzuje aj automobilka. „V KMS sme prijali za posledný rok 150 Ukrajincov. Dôvod ich náboru je nedostatok uchádzačov o zamestnanie zo Slovenska.Nie, neprepúšťame Slovákov, zahraničnými zamestnancami sme len nahradili nedostatok pracovnej sily zo Slovenska. Zároveň všetci majú rovnaké podmienky bez ohľadu na to, či je to zamestnanec domáci, zahraničný alebo agentúrny,“ reagoval hovorca Ján Žgravčák s tým, že v Kii bola od 1.7: vyhlásená organizačná zmena na oddelení kvality, kvôli inštalácii automatizovaných zariadení a skrátenia cyklového času.
Hovorca dodal, že Kia nedisponuje zoznamom všetkých členov odborových organizácií, podľa informácií od ľudí, ktorí pred rokom štrajkovali, si v čase štrajku automobilka preverovala u ľudí účasť a podporu odborov. Podľa informácií odborov prepustená žena pracuje v automobilke dvanásť rokov, je absolventkou dopravnej školy a má odpracovaných mnoho nadčasov, rovnako ako ďalší dvaja pracovníci, ktorí boli automobilkou ocenení. Automobilka im ponúkla pracovné pozície na montáži a v lakovni, kde by šli dole s platom takmer o polovicu a na pozície, na ktoré berú zamestnancov bez praxe i vzdelania. Podľa hovorcu automobilky to tak nie je. "Všetci traja zainteresovaní zamestnanci dostali v súlade so zákonom ponuku na nové pozície na Lakovni resp. Montáži, kde by mali rovnakú základnú mzdu plus bonusy (letný, zimný, výrobný, motivačný) tak ako doteraz. Platová trieda 1E = 1160 €," upresnil Ján Žgravčák.