Málokto však vie, že tento populárny dopravný prostriedok oslávil už 110. výročie fungovania. Nový Čas zmapoval históriu trolejbusov, aj to, aké vozidlá premávali mestom v minulosti.
Mestská hromadná doprava v hlavnom meste je napriek rokmi stále v kurze, aj keď mnohí vodiči sa radšej vozia vo svojich autách. Málokto z cestujúcich však vie, že trolejbusová doprava má už úctyhodných 110 rokov. Za tento čas ulicami Bratislavy prešlo 16 rôznych modelov rozličných značiek.
„Vôbec prvý predchodca trolejbusu bol nasadený v roku 1909 na linke do Vydrickej doliny, dnešnej Železnej studničky,“ informoval hovorca DPB Bratislava Zenon Mikle. Zároveň dodal, že k dispozícii boli štyri kusy vozidiel, ktoré v prevádzke vydržali 6 rokov. Za ich vyradenie mohol vtedajší zlý stav ciest a labilná konštrukcia vozidiel. V roku 1941 boli do ulíc vyslané prepracovanejšie trolejbusy MAN-Siemens, ktoré premávali v obmedzenom počte.
Najväčší boom tento dopravný prostriedok dosiahol v 60. rokoch, keď jazdilo viac ako 100 kusov na ôsmich rôznych linkách (čísla 11 až 18). Na začiatku 70. rokov pre lacnú ropu poklesli objednávky na nové trolejbusy. Boli teda menej nasadzované na linkách, kde premávali zväčša autobusy.
Veľká zmena prišla až v polovici 80. rokov, keď dopravný podnik nakúpil nové kĺbové trolejbusy a zaviedli sa ďalšie linky. „V roku 1999 dostali trolejbusy svoj nový číselný rad od čísla 201, ako to poznáme dodnes. Zlomový moment nastal v roku 2002, keď do prevádzky začlenili nízkopodlažný model 21Tr. ,“ uzavrel Mikle.
Mercédès-Électrique-Stoll
Dĺžka: 4 900 - 5 500 mm
Šírka: 1 800 mm
Počet miest na sedenie: 24 + 1
Počet miest na státie: 0
Hmotnosť: 2 750 kg
Max. rýchlosť: 20 km/h
Výroba v rokoch: 1956 – 1961
Dĺžka: 10 700 mm
Šírka: 2 500 mm
Výška: 3 300 mm
Hmotnosť: 10 000 kg
Max. rýchlosť: 50 km/h
Miest na sedenie: 19
Miest na státie: 59