Milovníci historických lietadiel si určite prídu na svoje pri leteckých ukážkach dvoch špičkových strojov z druhej svetovej vojny - Supermarine Spitfire z Anglicka a Jakovleva Jak-3 U, ktorý priletí z Poľska.
Prvý menovaný patrí pilotovi Stephenovi Steadovi a na rovnakom stroji počas vojny zaznamenalo obrovské úspechy slovenské letecké eso Otto Smik († 22). „Každý organizátor leteckých dní sa rád popýši peknými kúskami, a hlavne historickými,“ vraví spokojne Hubert Štoksa, riaditeľ Medzinárodných leteckých dní SIAF s tým, že ide naozaj o skvosty. „Sú to lietadlá staré, sú náročné na údržbu a sú hlavne veľmi drahé. Tieto lietadlá nie sú na každých leteckých dňoch, preto je pre nás pocta, že tieto dva typy prídu na naše letecké dni,“ dodal.
Britské stíhacie lietadlo Supermarine Spitfire bolo ikonou kráľovského letectva RAF v čase 2. svetovej vojny. Lietadlo vstúpilo do služby v roku 1938 a celkovo bolo vyrobených neuveriteľných 20 000 kusov tejto jedinečnej stíhačky. Spitfire, ktorý bol charakteristický svojím dizajnom eliptického krídla a preslávil sa najmä počas bitky o Britániu, piloti milovali. Lietal na ňom aj náš špičkový vojnový letec Otto Smik († 22), ktorý zostrelil 11 nemeckých stíhačiek. Na Sliači sa predstaví Spitfire s rovnakým označením, aké malo lietadlo, na ktorom Smik zahynul.
Jakovlev Jak-3 U
Bolo to úspešné sovietske stíhacie lietadlo používané od polovice 2. svetovej vojny na východnom fronte. Vzniklo postupným zdokonaľovaním strojov Jak-1M. Jak-3 mal bežne radový motor, verzia Jak-3 U mala hviezdicový motor. Krídla aj chvostové plochy a časť trupu mali preglejkový poťah, aby sa počas vojny šetrilo kovom, ktorého bol nedostatok. Na lietadlách Jak-3 bojovali na sovietskom území aj francúzski letci v legendárnom stíhacom pluku Normandie-Niemen.
- narodil sa 20. januára 1922 v Bordžomi (dnešné Gruzínsko)
- slovenský stíhací pilota letecké eso počas 2. svetovej vojny
- hoci mal ekonomické vzdelanie, po vypuknutí vojny sa pripojil k zahraničnému odboju
- najúspešnejší slovenský pilot v službách britskej RAF
- oficiálne mu bolo priznaných 11 zostrelov nemeckých lietadiel
- zomrel 28. novembra 1944 neďaleko Zwolle v Holandsku pri pokuse o pristátie s poškodeným lietadlom
- telo správne identifi kovali až v roku 1965
- pochovaný je v Bratislave
- bol povýšený in memoriam do hodnosti generálmajora vzdušných síl Slovenskej republiky