Tie podľa odborníka spôsobil znečistený filter klimatizácie. Podľa čitateľov je takýchto dopravných prostriedkov viac, preto sme sa boli na vlastnej koži presvedčiť, ako funguje klimatizácia a či jej znečistenie má vplyv na zdravie človeka.
V rámci testovania klimatizácie v MHD sme testovali 4 spoje - prvou bola linka číslo 70, kde klimatizácia fungovala, no po jej stenách sme našli čierne fľaky. V troch autobusoch na linke 78 boli fľakaté steny a klimatizácia nefungovala. Podľa odborníka Jaromíra Kocura je na prvý pohľad na fotografiách vidieť, že filtre sú znečistené.
„V časti s mriežkou je výparník a filter taký špinavý či deravý, že tým, ako vyfukuje vzduch na bokoch, vychádza už aj prach,“ uviedol s tým, že v dopravných prostriedkoch by sa mala klimatizácia servisovať častejšie. „Treba vykonávať dezinfekciu a mal by sa čistiť prachový filter. Pri nesprávnej údržbe sa znižuje životnosť klimatizácie a môže sa stať, že nebude fungovať. Treba dodať, že čierne fľaky nevzniknú za jeden či dva dni,“ vysvetlil Kocur.
Podľa neho má nesprávna údržba dopad aj na zdravie ľudí. „Jedným problémom je, že človek vdychuje mikročiastočky prachu, ktoré nezachytia ani chĺpky v nose a druhým sú vírusy a baktérie, aj keď problémy nenastanú hneď,“ dodal Kocur.
Čistia ju správne
Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava (DPB) Adriana Volfová povedala, že výduchy klimatizácie udržujú pravidelne a závisí to od prevádzkovej situácie. „Záleží na tom, ako často je vozidlo v premávke, od používania klimatizácie, počasia, ale spravidla v týždenných a mesačných intervaloch,“ informovala Volfová.
Podotkla tiež, že klimatizácia v MHD sa dezinfikuje a čistí správne - rozobratím jednotky a následným čistením všetkých dielov, filtrov a prieduchov jednotlivo. „Vozidlá, ktoré sú vybavené funkčnou klimatizáciou, ju aj používajú. Funkčnosť klimatizácie vo vozidlách MHD je kontrolovaná denne. V prípade, ak nastane porucha, pracuje sa na jej odstránení,“ bráni sa Volfová.
Priznala, že klimatizácia v autobusoch č. 78, ktoré sme testovali, je pokazená. „Náhradné diely podnik objednal a čaká na dodanie. Z dôvodu zachovania nízkopodlažnosti či kapacity bol DPB nútený zaradiť tieto vozidlá do premávky,“ uzavrela.
Najhoršie je, keď sa nepoužíva
- V klíme prežívajú rôzne baktérie, roztoče a plesne. Ak sa pravidelne používa, nie je to až také zlé. Najhoršie je, keď sa klíma nepoužíva a potom sa pustí. Nálož baktérií sa vypustí naraz. Netreba z toho robiť takú tragédiu, ako ľudia robia. Prirodzenou obranou organizmu v takomto prípade je napríklad kýchnutie alebo šteklenie v nose.