Reklama

Ťahákom leteckých dní SIAF je Boeing s radarom: Lietajúci obor dosadne na Sliač

Ťahákom leteckých dní SIAF je Boeing s radarom: Lietajúci obor dosadne na Sliač

Zdroj: u.s. air force

Reklama

Veliteľská pevnosť na dosah ruky. Organizátori Medzinárodných leteckých dní SIAF 2019 na letisku v Sliači (okr. Zvolen) pripravili 23 ukážok leteckej akrobacie a 21 kusov techniky.

Čerešničkou bude špeciálne lietadlo včasného varovania systému AWACS, ktoré si môžete obzrieť zblízka. Okrídlený obor z dielne Boeingu, model E-3A Sentry, má na hornej časti trupu rotujúci radar. Detekuje ním nepriateľské lietadlá či ponorky a palubný personál z veliteľského lietadla riadi postup jednotiek na zemi. „Stroj prevádzkujú členské štáty NATO a počas oboch dní bude odstavený priamo pri vchode, aby si ho všetci mohli pozrieť,“ prezradil Hubert Štoksa, riaditeľ leteckých dní SIAF.

AWACS - Boeing E-3 A Sentry:

  • Dĺžka: 46,61 m
  • Rozpätie krídiel: 44,42 m
  • Výška: 12,6 m
  • Prázdna hmotnosť: 73 480 kg
  • Dostup: 12 000 m
  • Ťah: 21,500 lbf (96 kN) každý zo 4 motorov
  • Maximálna rýchlosť: 854 km/h
  • Letová posádka: 4
  • Posádka: 14 až 35 operátorov
  • Zavedený do prevádzky: Marec 1977
  • Koniec výroby: V roku 1992 po 68 vyrobených kusoch
  • Cena za kus: 270 miliónov dolárov
  • Zaujímavosť: Dokáže tankovať za letu.

V týchto flotilách lieta:

- NATO - Základňa Geilenkirche Nemecko: 17 lietadiel

- Francúzsko: 4 lietadlá

- Saudská Arábia: 5 lietadiel

- Spojené kráľovstvo: 7 lietadiel

- USA: 32 lietadiel

V týchto misiách ho nasadili:

Vyše tísic vzletov počas konfliktu nad Juhosláviou. NATO ho nasadilo aj počas Druhej vojny v Perzskom zálive. Koordinovalo postup pozemných jednotiek v priebehu operácie Púštny štít.

Systém včasnej ochrany

Airborne Warning and Control System (AWACS) začali v roku 1944 používať Briti v RAF na bombardéroch Wellington určených pre sledovanie Severného mora. Po Druhej svetovej vojne ho vo veľkej miere používalo US Navy a na přelome 60. a 70. rokov ho začali používať aj Sovieti. Na lietadlách sa dá identifikovať vďaka kruhovej nástavbe nad trupom.

Autor: Nový Čas, kil

Súvisiace