Čerešničkou bude špeciálne lietadlo včasného varovania systému AWACS, ktoré si môžete obzrieť zblízka. Okrídlený obor z dielne Boeingu, model E-3A Sentry, má na hornej časti trupu rotujúci radar. Detekuje ním nepriateľské lietadlá či ponorky a palubný personál z veliteľského lietadla riadi postup jednotiek na zemi. „Stroj prevádzkujú členské štáty NATO a počas oboch dní bude odstavený priamo pri vchode, aby si ho všetci mohli pozrieť,“ prezradil Hubert Štoksa, riaditeľ leteckých dní SIAF.
AWACS - Boeing E-3 A Sentry:
- Dĺžka: 46,61 m
- Rozpätie krídiel: 44,42 m
- Výška: 12,6 m
- Prázdna hmotnosť: 73 480 kg
- Dostup: 12 000 m
- Ťah: 21,500 lbf (96 kN) každý zo 4 motorov
- Maximálna rýchlosť: 854 km/h
- Letová posádka: 4
- Posádka: 14 až 35 operátorov
- Zavedený do prevádzky: Marec 1977
- Koniec výroby: V roku 1992 po 68 vyrobených kusoch
- Cena za kus: 270 miliónov dolárov
- Zaujímavosť: Dokáže tankovať za letu.
- NATO - Základňa Geilenkirche Nemecko: 17 lietadiel
- Francúzsko: 4 lietadlá
- Saudská Arábia: 5 lietadiel
- Spojené kráľovstvo: 7 lietadiel
- USA: 32 lietadiel
V týchto misiách ho nasadili:
Vyše tísic vzletov počas konfliktu nad Juhosláviou. NATO ho nasadilo aj počas Druhej vojny v Perzskom zálive. Koordinovalo postup pozemných jednotiek v priebehu operácie Púštny štít.
Systém včasnej ochrany
Airborne Warning and Control System (AWACS) začali v roku 1944 používať Briti v RAF na bombardéroch Wellington určených pre sledovanie Severného mora. Po Druhej svetovej vojne ho vo veľkej miere používalo US Navy a na přelome 60. a 70. rokov ho začali používať aj Sovieti. Na lietadlách sa dá identifikovať vďaka kruhovej nástavbe nad trupom.