Magistrát preto plánuje investovať do opráv a údržby cyklotrás poriadny balík a chce vybudovať desiatky kilometrov nových úsekov, čím by sa mala zvýšiť bezpečnosť aj komfort cyklistov. Podarí sa Vallovmu tímu naplniť sľuby o pripravovaných cyklotrasách?
Podľa hovorcu mesta Petra Bublu žiadny plán na budovanie cyklotrás v minulosti neexistoval a projekty sa nepripravovali systematicky. „Radi by sme naplnili zámer vybudovať v horizonte nasledujúcich troch rokov 25 kilometrov cyklotrás. Väčšinu stavieb očakávame v rokoch 2021 - 2022,“ prezradil hovorca a dodal, že mesto pracuje aj na projektovaní ďalších cyklistických trás. „Vybrali sme 17 úsekov s dĺžkou približne 2 až 8 km, ktoré dokopy merajú viac ako 70 km a prepojili by jednotlivé mestské časti s centrom a navzájom aspoň jednou bezpečnou trasou,“ doplnil Bubla.
Chýba spojenie s centrom
Prezident Cyklokoalície Daniel Ďuriš uviedol, že oficiálne údaje síce uvádzajú približne 100 kilometrov cyklotrás. „Započítavajú tam však aj turistické trasy v lesoch a trasy popri vodných tokoch. Ak hovoríme iba o dopravných, oddelených cyklotrasách v meste, ich dĺžka je od niekoľko kilometrov až po desiatky kilometrov - trasy ako na Štúrovej ulici, Starom moste, Trenčianskej ulici a podobne,“ uviedol Ďuriš.
Viaceré mestské časti, ako sú Ružinov, Nové Mesto, Rača či Karlova Ves, nemajú plynulé spojenie s centrom mesta oddelenou cyklotrasou. „Práve spojenie mestských častí s centrom bezpečnými oddelenými cyklotrasami považujeme za kľúčové,“ uzavrel Ďuriš.
Niekde sú cyklotrasy zbytočné
Ján Bazovský, dopravný analityk
- Oveľa ťažšie ako vybudovať cyklochodníky je vybrať vhodné trasy tak, aby čo najmenej ohrozili premávku a bezpečnosť cyklistov. Nie každá cesta je však vhodná pre cyklodopravu a snaha o prepojenie mesta za každú cenu môže spôsobiť viac problémov ako úžitku. Niekde sú zbytočné, keďže cyklistov u nás nie je toľko, aby im nutne museli vyhradiť pruh na každej ceste. Je to skôr módny trend.
Plánované cyklotrasy:
1. trasa R13: 8 km
(Kollárovo nám. - Hečkova)
2. trasa R14: 4 km
(Kollárovo nám. - Odborárska)
3. trasa R16: 5,5 km
(Kamenné nám. - Astronomická)
4. trasa R17: 4,5 km
(Kamenné nám. - Prievoz)
5. trasa R20: 2,5 km
(Hlavná stanica - Stanica Nivy)
6. trasa R34: 2 km
(Trnavské mýto - Riazanská)
7. trasa R41: 4 km
(Devínska cesta - Harmincova)
8. trasa R47: 6 km
(Prístavný most - Dvojkrížna)
9. trasa R48: 2 km
(Jantárová - Dolnozemská)
10. trasa R52: 6,5 km
(Patrónka - Bory)
11. trasa R55: 2,5 km
(Tomášikova - IKEA)
12. trasa O2: 3,5 km
(Rybné nám. - Račianske mýto)
13. trasa O3: 2,5 km
(Most Apollo - Trnavské mýto)
14. trasa O4: 2,3 km
(Račianska - Trenčianska)
+ 3 km
(Dolnozemská - Petržalské korzo)
15. trasa O5: 5,5 km
(Most Lafranconi - Podkolibská)
+ 7,5 km
(Račianska - Malý Dunaj)
Spolu: 71,8 km (z toho 25 km do konca roka 2022)
Rozpočet mesta na cyklotrasy:
Bežná údržba - 260 000 eur
(opravy, údržba cyklotrás, informačné tabule, cyklostojany)
Investície - 1 413 669 eur
Spolu - 1 673 669 eur
Z toho:
Dokončenie cyklotrasy Starohájska (zač. r. 2018) - 150 000 eur
Pokračovanie projektu Bikesharing - 150 000 eur
Rekonštrukcia existujúcich cyklochodníkov - 372 000 eur
Kapitálové výdavky na cyklotrasu Pri mlyne - 241 669 eur
Príprava projektovej dokumentácie - 500 000 eur