Ide o spoločný projekt mesta a košickej spoločnosti Antik Telecom, s. r. o. Bicykle sa nachádzajú na dvanástich stanovištiach v každej mestskej časti, na sídliskách a v centre, napríklad pri miestnom akvaparku, nákupnom centre či nemocnici. "Uvidíme, aký bude o to záujem. Ak bude veľký, tak na budúcu jar by sme počet bicyklov zvýšili," uviedol pre médiá primátor mesta Anton Danko.
Záujemcovia si musia pred používaním služby stiahnuť aplikáciu z internetu a zaregistrovať sa. "Následne si môžu nájsť voľný bicykel, kdekoľvek na území mesta a dostať sa tam, kam potrebujú. Nechať ho môžu na inom, voľne dostupnom priestranstve, kde si ho môže v aplikácii nájsť ďalší človek," uviedol Peter Blaas, biznisový riaditeľ spoločnosti, ktorá túto službu spustila už v Košiciach, Trebišove a Moldave nad Bodvou. Ide podľa neho o bezstanoviskový systém, takzvaný
"Podľa našich skúseností to spôsobuje väčší rozptyl bicyklov po meste, a tým pádom aj lepšiu dostupnosť bicykla. Za minútu by si mal človek nájsť voľne dostupný bicykel a dostať sa tam, kam naozaj potrebuje," poznamenal Blaas. Popradský primátor však verí, že ľudia sa budú snažiť nechávať bicykle skôr v centrách a voľne dostupných miestach, nie pred vlastnými domami.
"Záleží od ľudí, aby k tejto službe pristúpili naozaj inteligentne a aby ju využívali s rozumom," dodal. Bicykle dodala do mesta spoločnosť Antik Telecom, s. r. o., ktorá bude rovnako vykonávať ich údržbu a opravy. Zabezpečí aj funkčnosť, pravidelnú údržbu a rozvoj softvéru, ktorý umožní vzájomnú komunikáciu. Poruchy môžu cyklisti nahlasovať na call centrum, prípadne prostredníctvom aplikácie. Upozorniť môžu aj na voľne pohodený bicykel.
"Mesto má povinnosť zbierať pokazené bicykle a doviezť ich do strediska, kde ich bude firma opravovať," vysvetlil Danko. Rovnako má postupovať aj pri nájdení voľne pohodeného bicykla. Úlohou samosprávy je rovnako zabezpečiť verejný poriadok v súvislosti s prevádzkou bikesharingu v prípade obmedzovania dopravy či parkovania na zeleni. Čo sa týka predchádzania krádežiam, každý bicykel je vybavený GPS systémom, ktorý monitoruje jeho polohu. Okrem toho je vybavený aj funkciou, ktorá odhalí pohyb bicykla aj v prípade, že nebol požičaný. "Pri nasadení stoviek bicyklov v našom systéme prax ukázala, že počet krádeží je minimálny. Najväčším problém sú skôr opravy mechanických porúch a podobne," skonštatoval Blaas.
Bicykle sú užívateľom k dispozícii sedem dní v týždni v predpokladanom hlavnom prevádzkovom období marec až október. Systém ma slúžiť primárne nie pre turistov, ale pre každodenne fungovanie ľudí. Požičiavanie týchto bicyklov je spoplatnené. Najpoužívanejšia služba je základná, teda jedno euro za hodinu s minútovou tarifikáciou. "Očakávame, že priemerná dĺžka jazdy bude v meste veľkosti Popradu okolo 5 až 6 minút, jedna jazda tak stojí človeka niekoľko centov," uviedol riaditeľ spoločnosti.
Na úvod si však užívateľ musí zaplatiť depozit vo výške 30 eur a minimálny kredit vo výške 10 eur. Depozit mu bude po ukončení zmluvy vrátený na kreditnú kartu. V ponuke sú následne aj ďalšie služby určené skôr pre tých, ktorí by mali záujem bicykle využívať každý deň. Táto novinka potešila aj miestnych. "Teší ma, že už aj menšie mestá inklinujú k eko doprave aj spôsobom, že dávajú k dispozícii verejné bicykle. Také nám pribudli od dnes i v Poprade. Super vec," skonštatoval vo štvrtok čitateľ Martin.