A tak je obvyklé kontrolovať ho hoci aj trikrát. Čo by sa však stalo, keby ste sa naozaj pomýlili a odoslali peniaze na iný účet, než ste chceli? Našťastie situácia nie je celkom stratená, dokonca máte veľkú šancu dostať svoje peniaze naspäť. Viete, čo treba urobiť?
Platby z účtu na účet robí zrejme každý dospelý človek niekoľkokrát do mesiaca. Pri pravidelných platbách máme čísla účtov uložené, ale občas platíme niekomu prvýkrát. Ak sa v čísle pomýlite, treba konať ihneď, ako to zistíte.
„Z našich skúseností je podiel prípadov, keď človek získal svoje peniaze späť, viac ako polovica,“ hovorí Juraj Šnirc, marketingový riaditeľ 365.bank. Môže nastať niekoľko situácií, s väčšinou z nich vám banka pomôže. Všetko závisí od toho, kde sú peniaze vo chvíli, keď o probléme svoju banku informujete.
Peniaze z účtu
... ešte neodišli
Juraj Šnirc, marketingový riaditeľ 365.bank
- V prípade, že klient túto skutočnosť zistí, je potrebné, aby sa čím skôr obrátil na svoju banku, ktorá na základe toho preverí stav spracovania platby. Pokiaľ platba ešte nebola odoslaná z banky, je možné ju stornovať a obratom tak vrátiť na účet klienta.
... odišli, ale na neexistujúci účet
Najľahšia situácia nastane, ak ste zadali zlé číslo, ktoré však nie je priradené k žiadnemu reálnemu účtu. Banka aj sama vyhodnotí prevod ako chybný a peniaze sa automaticky vrátia na váš účet.
... odišli na existujúci účet
Milada Pivníková, produktová manažérka mBank pre platobné služby
- Odosielateľ platby má možnosť požiadať svoju banku o sprostredkovanie vrátenia platby, čo však ešte neznamená, že tento proces bude úspešný. Banka odošle požiadavku o vrátenie predmetnej platby do banky prijímateľa s uvedením dôvodu tejto požiadavky vrátane informácie, že chyba sa stala na strane odosielateľa. Následne prijímajúca banka písomne požiada prijímateľa tejto platby o súhlas s jej vrátením.
Variant 1.: Prijímateľ súhlasí s vrátením peňazí
V tomto prípade partnerská banka odošle peniaze späť obratom.
Variant 2.: Prijímateľ nesúhlasí s vrátením peňazí
Dominik Miša, PR manager, VÚB
- Môže sa stať, že príjemca platbu nevráti, alebo neudelí súhlas s jej vrátením banke. Potom môže klient požiadať o poskytnutie identifikačných údajov o príjemcovi platby, o ktoré požiadame partnerskú banku, a po ich získaní ich pošleme klientovi. Následne si však klient musí platbu vymáhať z vlastného podnetu.
Pri platbe kartou ste chránení oveľa viac
Anna Jamborová, ČSOB
- Pri platbe odporúčame uprednostniť platobnú kartu pred bankovým prevodom, pretože klienta chráni. Ten má možnosť transakciu v prípade nedodania služby reklamovať a využiť službu tzv. chargeback. Reklamáciu by klient mal podať čo najskôr, maximálne však do 13 mesiacov od zaúčtovania platby. Možnosť podať reklamáciu má klient v prípade, ak platil za tovary či služby na Slovensku alebo aj v zahraničí.