Zabúdajú na to, že bezpečnostné pásy nie sú na ozdobu či uspokojenie policajtov ale pre ich vlastnú bezpečnosť. Prečo je dôležité byť pripútaný a čo vám hrozí keď na tento bezpečnostný prvok zabudnete? Prednedávnom sa jazda štvorice mladých ľudí skončila tragicky. Všetci pri nehode zahynuli a ani jeden z nich nepoužil bezpečnostný pás. Keby to urobili, možno by kolíziu prežili.
Prečo sa treba pripútať?
Michal Slivka, Prezídium Policajného zboru
- Bezpečnostné pásy vo vozidle slúžia už podľa ich pomenovania na bezpečnosť osôb vo vozidle. Ich nepoužívanie má pri nehodách neraz nezvratné následky na životoch a zdraví cestujúcich. Už pri nízkej rýchlosti dochádza v prípade nárazu k vymršteniu osôb zo sedadla, k zraneniam, alebo úmrtiu.
Aká je pokuta ak sa nepripútam?
Nielen, že ich nepoužívanie je nebezpečné, tiež ide o priestupok, za ktorý je možné uložiť v blokovom konaní pokutu do 50 eur a v správnom do 100 eur.
Prečo ich mať aj vzadu?
Ak by napríklad nebola pripútaná osoba na zadnom sedadle, jej telo obrovskou silou narazí do hlavy vodiča alebo spolujazdca vpredu. Následky nech si predstaví čitateľ sám. Neraz telo neovládateľne vyletí z kabíny cez čelné sklo. Takže odpoveď znie, jednoznačne vždy používať bezpečnostné pásy!
Neochránia ma airbagy?
Ak nie je vodič alebo spolujazdec na ktoromkoľvek sedadle pripútaný vo vozidle vybavenom airbagom, je to rovnako nebezpečné. Airbag plní svoju funkciu v kombinácii s bezpečnostným pásom. Pri náraze totiž pás tlmí energiu, ktorou sa telo snaží pokračovať v dráhe, aj keď auto v dôsledku nárazu zastane, čím sa s ohľadom na hmotnosť človeka dramaticky zvyšuje náraz tela na čokoľvek v kabíne pred ním.
Pripútať sa má aj tehotná
Bezpečnostné pásy aj pre tehotné rozhodne gynekológ odporúča. A to aj v takom prípade, že by mala potvrdenie od lekára, že ho použiť nemusí. „Zvlášť sú vhodné pásy pri dlhom cestovaní, kde aj pozornosť vodiča je iná ako pri 5 minútovej jazde v meste,“ odporúča gynekológ zo Sanatória Helios Peter Krajkovič. Rozhodne pripútanie odporúča pri jazde na diaľnici.
Výnimka od lekára
Denisa Baloghová, Prezídium Policajného zboru
- Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením povinná je toto zariadenie použiť. Výnimku z tejto povinnosti okrem iného tvoria aj osoby, ktoré nemôžu byť pripútané zo zdravotných dôvodov a vedia sa preukázať osvedčením o oslobodení od ich použitia (od lekára).
Takto ho používať
Lenka Kalafut Lendacká, Škoda Auto Slovensko
- Bezpečnostný pás je potrebné nastaviť tak, aby neviedol cestujúcemu cez krk, ale cez rameno. Pás vedúci cez krk by mohol spôsobiť závažné rezné poranenie v mieste, kde vedú tepny.
- V spodnej časti musí pás viesť cez panvovú kosť, nie brucho. Pás sa preto snažíme stiahnuť čo najnižšie.
- Po zapnutí by mal pás pevne priliehať k telu. V prípade nárazu uvoľnený pás nezachytí telo okamžite, a to bude pokračovať k čelnému sklu vysokou rýchlosťou.
- Veľa ľudí si pás úmyselne povoľuje v oblasti pásu, ženy zase často pás držia rukou, aby ich netlačil do pŕs. V takom prípade pás zafunguje až so značným oneskorením.
Pásy v číslach
V roku 1955 začal Ford používať dvojbodový bezpečnostný pás, v roku 1959 prišlo švédske Volvo s trojbodovým bezpečnostným pásom.
42 % vodičov usmrtených pri nehodách v obci bolo podľa štatistík nepripútaných.
O 75 % sa zníži riziko smrteľnej nehody pri použití pásu na zadných sedadlách.
Do 50km/h sú bezpečnostné pásy najúčinnejšie.
5,5 tony je hmotnosť človeka vážiaceho 90 kg pri náraze v rýchlosti 50 kilometrov za hodinu.
Veľa ľudí bezpečnostné pásy nepoužíva, hoci zachraňujú životy.