V priestoroch kedysi montážnej haly už 15 rokov funguje galéria a eventový priestor známy ako Design Factory. Nový Čas zisťoval, či je šanca, aby sa tento priestor zachoval aj do budúcnosti.
Zrekonštruovaná budova Design Factory kedysi slúžila ako stavebno-montážna dielňa. Postavila ju firma Pittel & Brausewetter pred vyše 70 rokmi. Posledným vlastníkom sú Západoslovenské elektrárne (ZSE), ktoré pred 15 rokmi prenajali budovu architektom. Tí ju opravili a priestor si zakrátko získal priaznivcov.
Nedávno však prišla nečakaná správa. „V apríli sme sa dozvedeli, že v súvislosti s pripravovaným projektom na územné rozhodnutie pre využitie pozemkov ZSE majú budovu Design Factory zbúrať. Otvorene sa tak vyjadril sám autor architektonickej štúdie Juraj Hermann,“ uviedla Design Factory. ZSE zverejnila vizualizácie nového projektu, z ktorých vyplýva, že s historickou budovou už nerátajú. „Prekvapilo nás to,“ prezradili v Design Factory.
Búranie ešte nie je isté
Hovorkyňa ZSE Michaela Dobošová povedala, že v súčasnosti plán na búranie neexistuje. „Plánujeme stavbu novej budovy, lebo našich 600 zamestnancov pracuje v šiestich rôznych budovách. Vizualizácie novej budovy sú orientačné, konkrétny projekt bude vypracovaný následne ako podklad pre vydanie stavebného povolenia,“ uviedla hovorkyňa. Aktuálne je len ukončenie zmluvy s doterajším nájomcom. „Ponúkli sme im alternatívny priestor. Máme za to, že primárnym záujmom nájomcu je predĺženie nájmu a medializácia prípadu primárne slúži tomuto účelu,“ doplnila Dobošová ktorá tvrdí, že v ZSE si uvedomujú v prípade takýchto budov svoju spoločenskú zodpovednosť.
Proti zbúraniu je aj starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová. Sama je architektka a cíti potrebu zachovania hodnôt kultúrneho dedičstva. „Zistíme stav a vyvoláme rokovania s mestom, investorom, akademickou obcou a organizáciami, ktoré sa o túto pamiatku zaujímajú. Verím, že dospejeme k záveru, ktorý umožní otvoriť v priestoroch budovy plánované výstavy,“ prezradila. Magistrát zatiaľ neposudzuje zámer na prestavbu areálu budovy, takže sa k prípadnej výstavbe nevie vyjadriť. „Budova Design Factory, nie je kultúrnou pamiatkou, ani sa nenachádza v pamiatkovo chránenom pásme. Architekti z Design Factory sa zaujímali, čo by sa dalo vo veci záchrany robiť. Konzultujeme s nimi všetky možnosti,“ uzavrel hovorca magistrátu Peter Bubla.
Búranie je najlacnejšie riešenie
Katarína Nádaská, etnologička
- Budova je významná preto, že rafinéria Apollo bola jedna z prvých tovární v Prešporku. Zamestnávala veľa ľudí a počas vojny ju bombardovali. Bohužiaľ, nie je to technická pamiatka, ale dala by sa zaradiť ako spomienková budova pre Bratislavčanov. Dala by sa citlivo včleniť do jeho projektu. Každý však volí najlacnejšie riešenia a bude škoda, ak ju zbúrajú.
Rafinéria Apollo
- 1895 založená prvá rafinéria ropy (minerálnych olejov) s názvom Apollo.
- plochu mala 7,5 ha
- výstavba trvala jeden rok
- v r.1886 sa vyrobil prvý benzínový automobil
- v r.1896, prvý automobil na naftu
- spočiatku zamestnávala okolo 350 zamestnancov a už v roku
- 1886 začala spracovávať surovú ropu dovážanú loďami z Kaukazu a Rumunska, neskoršie aj haličskú ropu, dovezenú po železnici z Poľska
- v r. 1903 bol vybudovaný 270-metrový ropovod z bratislavského prístavu do rafinérie
- 16. júna 1944 rafinériu spojenecké letectvo bombardovalo a na 80 % ju zničilo
- máj 1945 zničenú rafinériu čiastočne zrekonštruovali a obnovili časť jej výroby
- v r.1949 sa národný podnik rozdelil na SLOVNAFT a BENZINOL
- rafinéria Apollo ešte dožívala ako pomocný výrobný priestor rozrastajúceho sa SLOVNAFTU vo Vlčom hrdle
- v r.1963 bola asanovaná