Tá začala platiť uplynulý víkend a prináša klientom bánk viaceré zmeny. Častejšie ako doteraz budú musieť zadávať bezpečnostné kódy. Čo zmena priniesla, čo robiť pri krádeži bezkontaktnej karty či ako ovplyvnili tieto výdobytky posledných rokov našu ochotu ľahšie míňať?
Platiť účty a nákupy z pohodlia domova je dnes úplne bežné. Úhrada menších nákupov len priložením karty či iným bezkontaktným spôsobom bez PIN kódu je medzi Slovákmi mimoriadne obľúbená. Od 14. septembra začali platiť viaceré zmeny, ktoré majú urobiť tieto platby ešte bezpečnejšie. Je stanovené, kedy bude musieť klient zadať pri platbe aj PIN kód. „Pri platení je dôležité sledovať a riadiť sa pokynmi zobrazenými na platobnom termináli. Ak náhodou nastane situácia, že vaša bezkontaktná platba bude zamietnutá, môžete zopakovať platbu vložením platobnej karty do terminálu a zadať PIN,“ radí Milena Koreňová, výkonná riaditeľka Slovenskej bankovej asociácie. Zmeny sa dotkli aj platenia cez internet.
Platba bez PINu
- platiť možno za nákup do 20 € (vyššiu sumu s PIN), toto pravidlo sa nemení
Po novom: treba zadať PIN kód
- zaplatíte päťkrát za sebou sumu nižšiu ako 20 eur
- celkovo, spolu presiahnu platby 150 eur
Platby cez internet
- pri internet bankingu sa mení SMS autorizácia (spôsob prepísania kódu cez hardvérový Token) pri platbách cez internet banking
Po novom
- vygenerovaný SMS kód bude mať 8 znakov (doteraz mal 5)
- doteraz platby kartou na internete, ktorý bol 3-D Secure, vyžadovali dodatočné overenie bezpečnostnými prvkami. Podľa smernice bude môcť bezpečnosť posúdiť banka a vyhodnotiť ju ako bezpečnú, bez dodatočného overenia.
Bezkontaktné platby v číslach
- 2008 po prvý raz začala fungovať platba takouto formou na Slovensku
- 1/3 platieb kartou bola urobená bezkontaktne v roku 2015
- 5,2 mil. platobných kariet vydaných na Slovensku je bezkontaktných
- 3 zo 4 platieb boli vlani urobené bezkontaktnou formou
- 97% platobných terminálov dnes podporuje túto technológiu
MÍňame ľahšie ako hotovosť
- Najväčší zlom nastal pri zavedení platobných kariet, keď sa ukázalo, že emócia toho, že „dávame peniaze z rúk preč“ sa niekoľkonásobne znížila. Vďaka tomu naozaj ľudia začali míňať o niečo viac. Bezkontaktné platby odstraňujú aj poslednú „bariéru“, a to zadávanie PIN-u. Ak sa chceme ubrániť zbytočnému plytvaniu peňazí, je dobré si jasne stanoviť, čo potrebujeme kúpiť ešte predtým, ako vojdeme do obchodu alebo navštívime e-shop. Jasne si stanoviť účel a aj sumu, ktorú sme ochotní minúť.
Krádež karty a vrátenie peňazí
- V tomto smere sa od 14. septembra nič nemení.
- Pri strate či krádeži karty je potrebné ju čo najskôr zablokovať, čo môže klient urobiť jednoducho napríklad cez aplikáciu alebo telefonicky na linke klientského centra.
- Ak by medzičasom niekto touto kartou zaplatil sumu do 20 eur, odporúčame podať reklamáciu.
- V prípade, že nemáme pochybnosti o oprávnenosti takejto reklamácie, klientom peniaze štandardne vraciame späť.