Do finálového výberu ich posunuli inovatívne formy vyučovania, ktorými sa snažia zaujať aj tých, ktorým škola či daný predmet príliš nevonia. Nudné hodiny tak menia na tvorivú činnosť, zábavu a zážitky. A hoci práca učiteľa nie je finančne stále ohodnotená tak, ako by mala, oni toto povolanie považujú za poslanie. Ich denné nasadenie môže byť inšpiráciou pre ostatných pedagógov, ale aj tých, ktorí o tomto povolaní len uvažujú. Nový Čas zisťoval, prečo finalisti napriek náročnosti povolanie učiteľa milujú.
Som rád, keď sa deti na hodiny tešia
biológia a chémia na ZŠ na Rozmarínovej 1 v Komárne
- Do vyučovania vnáša netradičné prvky, najväčší úspech mali jeho hodiny biológie, kde si žiaci mohli priniesť na vyučovanie vlastné zvieratko a predstaviť ho spolužiakom. Jeho cieľom je vzbudiť záujem u žiakov. Ukázať im, že aj predmet ako chémia môže byť zaujímavý, zábavný a odbúrava tak povesť obávaného predmetu. „Mám rád ten pocit, keď sa deti na moje hodiny tešia a odchádzajú z nich vysmiate,“ povedal Tóth.
Čím je výnimočný?
Vytvoril DVD program Živočíchy našej prírody, ktorý pozostáva z fotografií, charakteristík a videozáznamu o 60 druhoch živočíchov.
Baví ma hľadať v žiakoch potenciál
Fyzika, Gymnázium v Malackách
Učiteľka fyziky miluje aj informatiku a techniku. Počas vyučovania využíva najmä digitálne technológie. „Ak nájdem v študentoch potenciál, tak sa ho snažím rozvinúť. Ak sa študenti tvária, že potenciál nemajú, tak sa ho snažím v nich nájsť,“ priznala.
V čom je výnimočná?
Učí žiakov pracovať tak, ako keby boli v budúcom zamestnaní podľa zadania a krokov.
Oslovuje ma energia mladých ľudí
Dejepis, aplikovaná ekonómia, občianska náuka, Gymnázium V. B. Nedožerského v Prievidzi
So svojimi študentmi sa pravidelne zúčastňuje na dejepisných olympiád stredoškolskej odbornej činnosti aj Dejepisnej súťaži gymnázií ČR a SR. „Oslovuje ma vitalita a energia mladých ľudí a ich odhodlanie, ktoré dopĺňam svojimi skúsenosťami,“ prezradila Siváková.
Čím je výnimočná?
Vytvorila Dejepisnú čítanku k dejinám Bojnického panstva ako učebnú pomôcku odporúčanú pri výučbe regionálnej histórie hornej Nitry
Dagmar Moťovská (53)
Usmiate deti mi dávajú zmysel
Matematika, informatika a etická výchova, Súkromná ZŠ na Bajkalskej 20, Bratislava
Jej najväčšou inšpiráciou je Hejného metóda vyučovania. Podporuje samostatné uvažovanie žiakov a učenie často zážitkovou metódou. „Tie vďačné, usmiate detské tváre, očká a úprimné vyznania ma nabíjajú energiou a pocitom zmysluplnosti práce,“ priznala sympatická učiteľka.
Čím je výnimočná?
Založila a angažuje sa v neziskových organizáciách, ktoré podporujú prácu s deťmi a spájajú a podporujú inovatívnych učiteľov.
Stanislava Opátová (53)
Teší ma, keď mi deti povedia „mami“
matematika a slovenský jazyk, ZŠ s MŠ v Nižnej
Pomocou Hejného metódy sa snaží u detí rozvíjať logické myslenie v matematike, učí ich skupinovej práci, tolerancii, vyjadreniu názoru, kladeniu otázok, argumentácii či kritickému mysleniu. Do vyučovania aktívne zapája rodičov. Je šťastná, keď sa žiaci usmievajú, tešia sa do školy, a keď jej občas povedia „mami“. „Pociťujem problém v práci s rodičmi. Napriek tomu, že chcú pre svoje dieťa len to najlepšie, zabúdajú na to, že učitelia majú bohaté skúsenosti. ,“ priznala Opatová.
Čím je výnimočná?
Učí zážitkovo, napr. cez projekt Modrá planéta, 20 rokov vedie country súbory.
Florián Danko (31)
Učenie je pre mňa česť
Elektrotechnika a odborné predmety, SOŠ informačných technológií, Bratislava
Vzdal sa kariéry projektového manažéra a učí. Každému žiakovi nastavuje rozvojový plán a sústredí sa hlavne na slabších študentov. Je presvedčený, že učiť možno aj ľudsky a učiteľ má byť sprievodcom študentov, ich podporou a barličkou na ceste za vierou v samého seba. „Som nesmierne rád, že mám tú česť vykonávať túto profesiu,“ priznal Danko.
Čím je výnimočný?
Presadzuje odbor celoživotného vzdelávania na získanie vzdelania v oblasti elektrotechniky.
Učenie mi prináša nové myšlienky
Informatika a fyzika, ZŠ s vyučovacím jazykom maďarským, Buzica
Chcela byť pilotkou, pristála v triede medzi žiakmi. Učí deti rozmýšľať, logicky uvažovať a kriticky myslieť. V prírodných vedách uprednostňuje bádateľské vyučovanie. „Ak som medzi deťmi, ktoré sú zvedavé, vnímavé, hravé a úprimné, aj my dospelí z toho čerpáme energiu, nové myšlienky a radosť,“tvrdí.
Čím je výnimočná?
V rámci projektu IT Akadémia je školiteľkou vzdelávania učiteľov informatiky.
Jana Kramárová (55)
Rada trávim čas s deťmi
Riaditeľka a učiteľka Inovovaných štátnych vzdelávacích programov, Súkromná ZŠ v Novej Dubnici
Využíva prácu v kruhu, prácu s denníkom, v ktorom žiaci píšu o svojich zážitkoch, o sebe aj o svojich najbližších. Na základnej škole sa zapojila do projektu Škola dokorán, v ktorom sa realizovala najaktívnejšie. „Rada trávim čas s deťmi, veľa sa rozprávame, fi lozofujeme a hľadáme pozitívne prejavy.“ priznala riaditeľka.
Čím je výnimočná?
Najaktívnejšie sa realizovala v projekte Škola dokorán (Krok za krokom) v komunite elity slovenských učiteľov
Peter Pallo (39)
Táto práca je mojím koníčkom
1. stupeň na ZŠ s MŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej
V roku 2006 sa mu podarilo implementovať projekt „Notebook pre každého žiaka“, čo spestrilo výučbu v škole. Informačno-komunikačné technológie využíva aj pri mnohých metódach, ako napríklad projektové vyučovanie, dramatizácia a kinematografi a. „Svoju prácu beriem ako koníček a napĺňa ma radosťou. Zároveň je to veľkí zodpovednosť keďže sa už v rannom školskom veku podieľam na formovaní ich osobnosti a to ako ich učiteľ a priateľ v jednom“ povedal Pallo.
Čím je výnimočný?
Je zapojený do modernizácie vzdelávacieho procesu so spoločnosťou Microsoft pre školstvo.
Je to veľmi dynamická práca
Biológia, chémia a praktiky z biológie a ekológie, Gymnázium v Gelnici
Pre žiakov, ktorí nemajú v školách laboratóriá, realizuje okresné podujatie Fyzika - chémia so zaujímavými pokusmi .Vo vyučovaní uprednostňuje bádanie, projekty a rovesnícke či medzigeneračné vzdelávanie. „Najzaujímavejšia je práca so žiakmi a jej dynamika. Podávate im pomocnú ruku, formujete ich, sledujete, ako vám pred očami úspešne rastú,“ hovorí Škarbeková.
Čím je výnimočná?
Už šiesty rok zapája stredoškolákov do vysokoškolskej Študentskej vedeckej konferencie Metalurgia na Technickej univerzite v Košiciach