A tak by mohli už čoskoro sadnúť za volant kamióna 16-roční mladí ľudia, aj keď spočiatku len pod dohľadom skúseného vodiča. Vyplýva to z najnovšieho návrhu dopravnej divízie Hospodárskej komory Rakúska (WKÖ).
"Chceme vytvoriť dvojročný študijný odbor Operátor nákladného vozidla," citujú šéfa divízie Alexandra Klacsku rakúsky denník Kurier a agentúra APA.
Podľa neho majú mať 16-roční mladiství v prvom roku štúdia možnosť urobiť si vodičský preukaz a so skúseným vodičom prejazdiť 30.000 kilometrov. Vo veku 17 rokov by mohli na rakúskom území viesť ťažké kamióny. Klacska považuje za dobrý nápad rozšírenie tohto spôsobu po celej Európskej únii.
Klacska dúfa, že vďaka tejto iniciatíve sa vyrieši napätá situácia v nákladnej doprave. Už to nie je tak ako kedysi, keď sa vodiči často len náhodne dostali za volant kamióna. Nejde o odbornú pracovnú silu: "Chýbajú ľudia, ktorí môžu pracovať." V súčasnosti môžu v Rakúsku ťažké kamióny šoférovať ľudia vo veku od 18 rokov ako živnostníci a s príslušnými dodatočnými skúškami.
Hovorca automobilového klubu ARBÖ Sebastian Obrecht nemá o tomto nápade vysokú mienku: "Mladí vodiči vedú štatistiky nehodovosti, až do veku 24 rokov patria medzi hlavných vinníkov nehôd." Pustiť ich za volant 30-tonového kamióna považuje za kritické. "Ide o chýbajúce skúsenosti, chýbajúci prehľad a búrlivosť," myslí si Obrecht. Mladiství skrátka nemajú auto tak pod kontrolou ako starší, alebo skúsení vodiči. Zníženie minimálneho veku pre vodičský preukaz preto nepovažuje za dobré riešenie.