Je treba zvýšiť pozornosť, znížiť rýchlosť a byť ešte opatrnejší ako počas leta. Na čo všetko si treba počas chladnejších, sychravých dní dať pozor, a ako znížiť riziko kolízie, ktorá môže skončiť aj tragicky?
Uberte nohu z plynu
Denisa Bárdyová, hovorkyňa Prezídia PZ
Pre jeseň sú typickým znakom častý dážď, hmly, neskoršie svitanie a skorší západ slnka. K týmto faktorom sa pridáva aj zhustenie premávky. Na tieto špecifiká by mali myslieť všetci účastníci cestnej premávky a po letnej pohode zvýšiť opatrnosť a prispôsobiť sa zhoršeným podmienkam. Pre motoristov by malo byť prirodzené ubrať nohu z plynu a najmä na mokrej vozovke dodržiavať väčšie rozostupy medzi vozidlami.
Brzdná dráha sa totiž predlžuje a aj menšia kolízia či dokonca poškodenie vozidla isto nepoteší nikoho. Pravidlo vidieť a byť videný platí pri zhoršených podmienkach dvojnásobne. Skontrolujte si osvetlenie vozidla a dajte si odstrániť prípadné nedostatky.
Aké škody spôsobuje zver
Helena Kanderková, Allianz-SP
Zvýšením rizikom pre vodičov je na jeseň najmä kolízia so zverou, keď sa divá zver na cestách vyskytuje oveľa častejšie. Najviac škôd po zrážke so zverou evidujeme v okresoch Malacky, Nitra, Levice, Trnava a Košice-okolie. Najčastejšie nehodu spôsobilo stretnutie so srnou a jeleňom. Menšie poškodenia spôsobili aj vtáky. Najčastejšie ide o škody spôsobené na vozidlách - rozbité sklá, preliačiny, pokrčené plechy, no evidujeme aj ľahšie zranenia a niekoľko ťažších zranení osôb vo vozidle. Priemerná škoda na vozidle po kolízii so zverou je približne 1 500 eur.
- Modrá - 18 metrov
- Červená - 24 metrov
- Žltá - 37 metrov
- Biela - 55 metrov
- Reflexná - 200 metrov
Pozor na tieto nebezpečenstvá
1. Hmla
Prečo je to rizikové
- V prípade kolízie je trojnásobne vyššie riziko usmrtenia počas hmly oproti bežným podmienkam.
- Rýchlosť vnímame nižšiu ako reálne je, pre mokrú vozovku sa predlžuje brzdná dráha.
Čo má vodič robiť
- Treba zapnúť hmlovky, znížiť rýchlosť, zvýšiť opatrnosť a rozostupy.
- Myslite na to, že pri mokrej ceste sa brzdná dráha predlžuje.
- Pozor na krajnice cesty, môže tam byť odstavené vozidlo či chodec.
2. Zver na cestách
Prečo je to rizikové
- Najväčšie nebezpečenstvo kolízie hrozí v ranných hodinách a pri stmievaní. Hrozia zrážky so zverou.
Čo má urobiť vodič
- Na miestach, kde predpokladáte výskyt zveri, spomaľte a zvýšte opatrnosť.
- Sledujte okraje ciest a blízke polia či kríčky, aby ste ju dokázali včas spozorovať.
- Pri usmrtení voľne žijúcej zveri oboznámte políciu, tá upovedomí poľovné združenie. Nikdy zver neberte!
3. Mokré a šmykľavé cesty
Prečo je to rizikové
- Na mokrej ceste sa brzdná dráha predlžuje, preto je potrebné dodržiavať väčšie rozostupy medzi vozidlami.
- Nebezpečenstvo šmyku zvyšuje aj opadané lístie či nečistoty z polí.
Čo má urobiť vodič
- Skontrolujte si osvetlenie vozidla, denné svietenie za zníženej viditeľnosti nestačí.
- Pozor na nedostatočne viditeľných chodcov a cyklistov, tí by sa pre vlastnú bezpečnosť mali snažiť, aby boli dostatočne videní a doplniť si odev o reflexné prvky.
4. Zberači plodov
Prečo je to rizikové
- Mohutné stromy pri cestách a na nich rastúce plodiny lákajú zberačov. Pozor na ich voľne položené bicykle, káričky, ale aj motorové vozidlá.
Čo má urobiť vodič
- V takýchto úsekoch (najmä medzi obcami) zvýšte opatrnosť a znížte rýchlosť.
- Ľudia zberajúci plodiny pri cestách by mali zvoliť reflexné oblečenie a odstaviť svoje dopravné prostriedky tak, aby nezavadzali.
Brzdná dráha (zdroj: bezpecnecesty.cz)
Rýchlosť: 50 km/h
Suchá cesta - 28 m
Mokrá cesta - 33 m
Námraza - 78 m
Rýchlosť: 80 km/h
Suchá cesta - 57 m
Mokrá cesta - 71 m
Námraza - 187 m