Milovníci ťažkých strojov si tak mohli pozrieť 113-tonový Albatros a najmenší 10-tonový Smoschewer RIII c, ktorý je súčasťou Čiernohronskej železnice v Čiernom Balogu. Toto stretnutie na Horehroní sa uskutočnilo pri príležitosti 65. výročia vyrobenia rušňa 498.104 Albatros, ktorý prifučal do Hronca z bratislavského depa.
„Do súčasnosti sa z celej 15-kusovej série týchto rušňov zachovali v rámci bývalého Československa tri stroje. Z tohto počtu funguje len jeden parný rušeň 498.104 Albatros, ktorý uviedli do prevádzky na Štedrý deň v roku 1954,“ priblížil Jaroslav Vereš, predseda Albatros klubu s tým, že túto akciu pripravovali viac ako jeden rok.
Najmenší - Parný rušeň Smoschewer RIII C
Parná lokomotíva jazdí na Čiernohronskej železnici od roku 1993. Patrí k vojenskému typu RIII c, určenému pre rakúske poľné železnice, ale na front sa už nedostala. V r. 1942 až 1943 ju využívala fi rma v Česku. V r. 1984 ju náhodou objavili na pozemku v starej stodole.
- Rok výroby: 1918
- Vyrobený firmou: Smoschewer, Nemecko
- Rýchlosť: 20 km/h
- Hmotnosť: 10 t
- Dĺžka: 6 m
Najväčší - Parný rušeň 498.104 Albatros
Vyrobených bolo 15 kusov, ktoré technicky vychádzali série 498.0. Nasadzovali ich na diaľkové rýchlikové trasy po celom Československu, až do r. 1973. Do opätovnej prevádzky tento rušeň uviedli členovia Albatros klubu Bratislava v spolupráci s prevádz. a dielenským personálom rušňového depa v r. 1994. Generálna oprava trvala 3,5 roka.
- Rok výroby: 1954
- Vyrobený firmou: Škoda Plzeň, Československo
- Rýchlosť: 120 km/h
- Hmotnosť: 113 t
- Dĺžka: 22 m