Neplnoleté, zato jedinečné. Múzeum letectva v Košiciach sa za 17 rokov existencie poriadne rozrástlo, pričom len lietadiel a vrtuľníkov majú už vyše štyridsať.
Nový Čas vybral päť vychytávok, ku ktorým patrí najvzácnejšie čínske lietadlo, jediné svojho druhu v Európe, ale aj najstarší československý vrtuľník. Najväčším exponátom je jednoznačne bývalý vládny špeciál TU-154. Na jeho palube sedel pápež Ján Pavol II., ale aj legendárni Bee Gees. Múzeum je okrem pondelkov otvorené od polovice mája do konca novembra.
Prečo je múzeum v Košiciach
O situovaní Múzea letectva do Košíc rozhodlo viacero faktorov. Metropola východu mala od roku 1924 v poradí druhé letisko na Slovensku. Tvorilo najvýznamnejší letecký uzol na východe vtedajšej ČSR. Hlavné sídlo tu má aj Slovenské technické múzeum. V Košiciach v 50. rokoch založili Vysokú vojenskú leteckú školu, neskôr Vojenskú leteckú akadémiu gen. M. R. Štefánika, ktorá významnou mierou prispela k rozvoju letectva u nás.
Najväčší exponát - Vládny TU-154
Sovietske dopravné trojmotorové prúdové lietadlo používané od začiatku 70. rokov, malo max. rýchlosť 950 km/hod. Skonštruoval ho Andrej Tupolev, prezývku má „tučko“. Náš bývalý vládny špeciál priletel do Košíc z Bratislavy pred 2 rokmi. Na palube okrem vládnych činiteľov leteli aj pápež Ján Pavol II., a legendárna skupina Bee Gees.
Tento čínsky stíhací bombardér je jediným svojho druhu v Európe. Bol to nosič jadrových zbraní, ktorý upravili z pôvodnej stíhačky MiG-19. Dosahoval rýchlosť 1 210 km/hod. s doletom 2 000 km a dostupom 16 500 metrov. Išlo o dar čínskeho prezidenta nášmu exprezidentovi Rudolfovi Schusterovi.
Američania ho zostrelili 1. januára 1945 pri obci Felsberg/Saar. Pilot Herbert Maxis núdzovo pristál, no zastrelili ho. Vrak lietadla vyrabovali a zostatky miestny obvateľ zakopal. Objavili ho až v roku 1988. Cez nadáciu a nadšenca histórie letectva ho košické múzeum získalo v roku 2012. Malo max. rýchlosť 628 km/hod. a vzletovú hmotnosť 3 200 kg. Na fotke pri ňom je riaditeľ múzea Miroslav Hájek.
Objavil sa v ankete Top 10 najúspešnejších vrtuľníkov sveta, Američania ho využívali najmä v bojoch vo Vietname. Do Košíc dorazil ako dar Národnej gardy štátu Indiana po rokovaní prezidenta Busha s Putinom v Bratislave v roku 2005. Má max. rýchlosť 235 km/hod. s doletom 420 km a dostupom 3 505 metrov.
Viacúčelovú helikoptéru v Československu vyrobili v roku 1961. V armáde mala slúžiť na spojovacie účely výcviku. Má ešte drevené rotorové listy a piestový motor. Používala sa aj v našich aerokluboch. Maximálna rýchlosť stroja je 133 km/h., dolet 175 km a dostup 2 750 m.
- Rok výroby: 1989
- Hmotnosť: 55 300 kg
- Dĺžka: 48 m
- Rozpätie krídel: 38 m
- Kapacita: 116 miest
- Max. rýchlosť: 950 km/h
- Počet nalietaných hodín: 5 200
- Prevezení pasažieri: 148 000
- Najčastejšia destinácia: Brusel