Po prehliadke miesta nehody v miestnej časti Ceroviny to skonštatoval minister obrany SR Peter Gajdoš. Podľa jeho slov civilnému obyvateľstvu nehrozí žiadne nebezpečenstvo, ktoré by si vyžadovalo prípadnú evakuáciu. Minister potvrdil, že havarované lietadlo vzlietlo s ostrou muníciou, ktorá je pri každom lete, či už cvičnom alebo ostrom, podvesená na stíhačke.
"Zhodou okolností išlo o cvičný vzlet, ktorý bol realizovaný na základe výzvy Uedem-u. O 19.12 hodine jeden MiG-29 pristál na letisku Sliač, druhý z dôvodu dramatického zhoršenia počasia bol navigovaný na záložné letisko v Bratislave," uviedol minister obrany.
Na zabezpečení bezpečnosti miesta havárie sa podieľali policajti, hasiči i vojenská polícia. "Na ceste je náš pozemný personál zo vzdušných síl vrátane špecialistov na leteckú muníciu. Všetko musí byť zabezpečené tak, aby personál v blízkosti havarovaného lietadla i civilní obyvatelia neboli vystavení nebezpečenstvu," povedal Gajdoš.
Podľa slov ministra pri cvičnom, rovnako ako pri ostrom vzlete, vzlietnu stíhačky s ostrou muníciou, ktorá je nabitá. "Riešia záležitosti cvičného letu, to znamená, že je nahraná určitá situácia a na základe toho musia oni reagovať. V prípade návratu dvoch stíhačiek na letisko Sliač nastala táto situácia (havária) a áno, s ostrou muníciou. My sa nehráme na vojakov, riešime záležitosti skutočne reálne s ostrou muníciou," potvrdil Gajdoš.
Veliteľ vzdušných síl podľa slov ministra okamžite realizoval pohotovostný systém, ktorý identifikoval, kde letecká nehoda vznikla. "Požiarnici i ministerka vnútra boli informovaní o tom, že na mieste nehody je ostrá munícia a podľa toho všetci reagujú, čiže sú tam experti na leteckú muníciu," skonštatoval minister.
Pilot stíhacieho lietadla MiG-29, ktoré spadlo v sobotu 28. septembra neďaleko Nitry, je mimo ohrozenia života. Počas návštevy pilota v nitrianskej nemocnici to skonštatoval minister obrany SR Peter Gajdoš.
"Predtým, ako sa stihol katapultovať, nasmeroval pád lietadla do neobývanej oblasti, kde nevznikli škody na životoch ani majetku civilnému obyvateľstvu," skonštatoval Gajdoš.
Potvrdil to aj zástupca náčelníka Generálneho štábu Miroslav Lorinc. "Pilot postupoval pri leteckej nehode veľmi chladnokrvne. Vyčerpal všetky možnosti, dal všetky signalizácie, ktoré mal dať, nasmeroval pred katapultom lietadlo do miesta, kde nevznikli škody." Pilot patrí podľa jeho slov k najskúsenejším pilotom vo vzdušných silách, je zaradený do systému protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO. "Je to pilot prvej triedy, ktorý ma nalietaných takmer 1200 letových hodín na všetkých typoch lietadiel, na ktorých lietal a takmer 630 letových hodín na tomto konkrétnom type lietadla MiG-29," potvrdil Lorinc.
Polícia na sociálnej sieti informovala, že dôvodom havárie stíhačky mohol byť nedostatok paliva, upozornila však na to, že sa tak mohlo stať i v dôsledku poruchy. Gajdoš tieto informácie nepotvrdil.
"Je zbytočné o možných príčinách nehody teraz diskutovať. Do priestoru pádu stíhačky bola vyslaná nezávislá komisia, ktorá prešetrí všetky okolnosti. Všetka komunikácia sa zaznamenala a bude sa vyšetrovať, teraz nevieme čo bolo príčinou. Možno nejaké hlásenia boli, no všetky záležitosti musí prešetriť komisia, kto čo hlásil, to všetko sa zaznamenáva. Keď budú príčiny známe, zverejníme ich, nemáme dôvod to zamlčovať," skonštatoval minister obrany.