Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip

Staručké migy sú strašiakom armády: Čo bolo príčinou havárie stíhačky neďaleko Nitry?

Kto je zodpovedný za pád stíhačky? Odpoveď na túto otázku budú v najbližších dňoch skúmať experti z rôznych oblastí.

Staručké migy, ktoré má naša armáda už od 90. rokov, sú podľa viacerých odborníkov časovanou bombou a už dávno nemajú čo robiť vo vzduchu. Riskuje armáda životy pilotov?!

Fotogaléria
12
fotiek v galérii

O príčinách sa začalo špekulovať už krátko po páde. Ako prvá so šokujúcou správou o možnej príčine nešťastia prišla polícia. „Podľa prvotných informácií môže za nehodu, ktorá sa stala v Nitrianskom kraji, nedostatok paliva - finálna príčina bude vyšetrovaná,“ uviedla v správe polícia pôvodne s tým, že informáciu o probléme s palivom nahlásil pilot riadiacej leteckej veži tesne pred tým, ako sa katapultoval.

Minister obrany Peter Gajdoš bol vo vyjadreniach opatrnejší. „Možno nejaké hlásenia boli, no všetky záležitosti musí prešetriť komisia, kto čo hlásil, to všetko sa zaznamenáva. Keď budú príčiny známe, zverejníme ich, nemáme dôvod to zamlčovať,“ skonštatoval minister obrany.

 

Migy sme mali už dávno vyradiť

Vyjadrenia polície považuje za nešťastné aj bezpečnostný analytik Jaroslav Naď. Ten si myslí, že nedostatok paliva za pádom stíhačky určite nebol. „Vyšetrovanie ukáže, že to bola technická porucha a tá spôsobila to, že nebolo dodávané palivo do motorov. Nemyslím si, že taký skúsený pilot by lietal viac, ako má palivovú nádrž, bolo by to naivné,“ povedal pre Nový Čas.

Táto nehoda podľa neho ukazuje, vtakom žalostnom stave je naše letectvo. „O týchto strojoch dlhodobo vieme, že sú kazivé, každý deň. Čím skôr sa týchto migov zbavíme, tým lepšie,“ dodal s tým, že sme mali ísť radšej cestou prenájmu letových hodín, alebo by sme zaobstarali stroje z inej spoločnosti, a nečakať na americké stroje, ktoré nám dodajú najskôr v roku 2023.

 

Koľko má naše letectvo stíhačiek

Lietadlá MiG-29 máme vo výzbroji od vzniku Slovenska v roku 1993. Momentálne používame modernizovanú verziu AS, lieta však len zopár kusov.

Stíhačky MiG-29 začali vyvíjať v Sovietskom zväze na konci 70. rokov. Československé letectvo prevzalo 20 kusov ešte v roku 1989. Išlo o najstaršiu verziu, neskoršie verzie mali väčšiu zásobu paliva a vyššiu nosnosť výzbroje. Po rozpade federácie sme dostali 10 kusov. Bol to jediný typ, ktorý sa delil v pomere 1 : 1, ostatné sa delili v pomere 2 : 1 v prospech Česka.

V rámci deblokácie ruského dlhu Slovensko v 90. rokoch získalo ďalších 14 lietadiel. O tri sme prišli - jedno skončilo po požiari motora na Letisku Sliač a dve sa v roku 2002 zrazili pri cvičnom lete. Z 21 zostávajúcich lietadiel Slovensko zmodernizovalo 12 kusov na verziu MiG-29AS, ostatné boli odstavené ako zdroj náhradných dielov alebo skončili v múzeách.

Modernizované lietadlá dostali navigačné a komunikačné prístroje od amerických a britských firiem. Rozoznať sa táto verzia dá podľa dodatočných antén za kabínou pilota. Všetkých 12 modernizovaných lietadiel dodali v rokoch 2005 až 2008, dnes z nich však lieta približne polovica.

 

Technické údaje MiG-29

Dĺžka: 17,3 m

Rozpätie: 11,4 m

Max. hmotnosť: 18 t

Pohon: 2 motory Klimov RD-33

Max. rýchlosť: 2 400 km/h

Výzbroj: kanón 30 mm so 150 nábojmi, 6 rakiet

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Nový Čas, bar, kuk

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Statný kuchár Kemkovi poriadne vylepí.
V šou Možné je všetko lietali facky! Martin Novák si pre Kemku pripraví nezabudnuteľnú odvetu
Päťnásobný majster Európy v kulturistike Adam Cibuľa (60) už 7 rokov nemal v rukách činky a je bez poriadnej strechy nad hlavou.
Foto
Z kulturistu Adama Cibuľu je bezdomovec: Šampión ŽOBRE na ulici a stravu hľadá v kontajneroch!
(ilustračné foto)
Váš Tip
Slovenskí vedci na misii v Tichom oceáne: Aká je pravdepodobnosť, že človeka zraní vesmírny odpad?
(ilustračné foto)
Irán predstavil vylepšenú výzbroj v tom najnevhodnejšom čase: Napätie na Blízkom východe by sa dalo krájať
Foto
Zásadné zmeny v živote Slafkovského: Teraz sa pochválil aj novým luxusným kúskom
Len pred pár dňami sa syn Roba Beňa († 54) postavil pred markizácke kamery v ich úspešnom seriáli Dunaj.
Foto
Syn Roba Beňa († 54) kráča v jeho šľapajach: PREMIÉRA pred kamerami! Tínedžer debutoval v úspešnom seriáli
Jana Gantnerová - Vo Svetovom pohári bola v prvej desiatke 29-krát.
Foto
Absolventi športového gymnázia: Stretnutie po 50 rokoch! Aké esá vyrástli v unikátnej lyžiarskej triede?
Na snímke zaplavené nábrežie Dunaja v centre Budapešti v piatok 20. septembra 2024.
Dunaj narobil poriadny ROZRUCH, evakuácia pacientov v nemocnici: Hrozilo, že dôjde k…
Chrápanie môže byť predzvesťou vážneho ochorenia (ilustračná fotografia).
Robí vám chrápanie zo života peklo? POZOR, nie je to len nepríjemnosť: Skúste tieto TRIKY
Most v banskobystrickej mestskej časti Kremnička, ktorý vo štvrtok 19. septembra 2024 náhle uzavreli pre jeho havarijný stav a spolu s ním aj úsek rýchlostnej cesty R1 idúcej pod ním, začali búrať.
AktualizovanéFoto
Most v banskobystrickej Kremničke CHÁTRAL: Mesto prijalo rozhodnutie, stavbu začali BÚRAŤ
(ilustračné foto)
Astronomická jeseň je ZA ROHOM, oproti minulému roku nastala ZMENA: Dôvod je prostý
Foto
Vstup do Ligy majstrov belasým nevyšiel: Bude Slovan fackovací panák?