Preto bolo obrovským šťastím, že v nej sedel jeden z našich najskúsenejších pilotov Ján Kurtík (39). Ten momentálne leží v nemocnici. Podľa jedného z bývalých stíhačov musí každý z chlapov pri katapultovaní postupovať na krok presne a nesmie urobiť jedinú chybu. Trosky stroja už previezli.
Podľa jedného z bývalých stíhačov sa lieta za každého počasia. „Cez deň aj v noci, ako je to potrebné. Určite všetko skomplikovala hmla, ktorá bola v sobotu večer na Sliači. Pilot pre hmlu nemal vizuálny kontakt s dráhou. Ak ju nemáte, nemôžete pristáť. To je bez debaty,“ vysvetľuje.
O príčinách nehody jednomiestnej stíhačky a nedostatku benzínu však nechce zatiaľ špekulovať. „Nádrže vojenských lietadiel sa vždy plnia doplna. Keď dôjde palivo na určitú hladinu, pilot musí skončiť akciu a vrátiť sa. Inak by porušil pravidlá, predpis, rozkaz a bol by za to potrestaný,“ vysvetlil bývalý stíhač.
Všetko je monitorované
Podľa neho sa pilot katapultoval zrejme v správnom čase a stroj spadol do neobývanej oblasti, a tak zabránil väčším škodám či ohrozeniu ľudských životov. Stíhači katapultovanie pravidelne trénujú na trenažéri. „Nálož je uložená vo vystreľovacej sedačke a po odpálení ju vynesie zhruba do 7-metrovej výšky. Všetky kľúčové momenty sú na trenažéri monitorované a pilot musí postupovať presne za sebou krok za krokom. Ak urobí nejakú chybu, katapultáž sa nepodarí,“ dodal bývalý stíhač, podľa ktorého dve stíhačky, ktoré boli v sobotu vo vzduchu, chránia aj vzdušný priestor NATO.
Katapultovanie je vždy rizikové
Pri katapultáži a následnom páde, či odpútavaní môže podľa bývalého stíhača prísť aj k vážnym zraneniam - a to k zlomeninám, či poraneniu vnútorných orgánov. „Na druhej strane, môže sa to zaobísť iba s nejakým narazením, ako to bolo podľa mojich informácií aj v tomto prípade. Pilot aj napriek tomu musí absolvovať v nemocnici kompletné vyšetrenie, či nemá nejakú zlomeninu, či spomínané poškodenie vnútorných orgánov. Katapultáž je vždy riziková záležitosť. Samozrejme, že je tam aj veľké preťaženie, veď pilota do priestoru vystrelí raketový motor. Pri katapultáži v dôsledku vysokého preťaženia a odkrvenia mozgu často upadne pilot do bezvedomia a preberá sa až na padáku. Ak to situácia dovolí, mal by mať založenú aj dýchaciu masku," vraví.
Vek stíhačiek a ich cena
Naše migy pochádzajú z rokov 1993 a 1995, technická životnosť sa im končí v roku 2024. Nové stíhačky MiG-29 sa predávajú za 10 až 18 miliónov eur. Staršie stroje z druhej ruky sa dajú kúpiť za menej ako 4,5 milióna eur.
Výzbroj MiG-29
Kanón kalibru 30 mm
- 150 nábojov
- 1dostrel: 1,8 km
Závesníky výzbroje
Spolu môžu niesť 6 rakiet, ale pri ostrých štartoch majú väčšinou dvojicu R-60. Okrem nich môžu niesť rakety R-27 s dosahom asi 70 km a R-73 s dosahom 30 km.
Raketa R-60
- naše migy väčšinou nesú dvojicu týchto rakiet
- majú infračervené navádzanie
- dosah: 8 km
- hmotnosť výbušnej hlavice: 3 kg