Do spoločnosti odchádzal s veľkými očakávaniami z koncernového BMW, lenže po niekoľkých mesiacoch náhle ohlásil odchod, čo rozvírilo špekulácie o návrhárových dôvodoch. Ľudia si Kabaňovo meno spájajú najmä s ikonickým superautom Bugatti Veyron, ktoré má výkon 1 001 koní. Absolvent londýnskej Royal College of Art, kde vyštudoval ako prvý Slovák odbor dizajn vozidiel, navrhol tvary najrýchlejšieho auta na svete v koncerne VW, v rámci ktorého sa potom presunul na post šéfdizajnéra mladoboleslavskej Škody. Na začiatku roku 2017 sa napokon rozhodol pre zmenu prostredia a nové výzvy hľadal v konkurenčnom koncerne BMW, kde zakrátko navrhol najluxusnejší model v ponuke, vrcholný rad 7.
„V luxusnom segmente je inovácia až povinnosťou,“ prezradil po nástupe do nemeckej automobilky. Zakrátko sa však uvoľnilo miesto v Rolls-Royce, ktorý spadá pod krídla mníchovskej továrne. Neváhal a v apríli na ponuku generálneho riaditeľa Rolls-Royce Torstena Müllera-Ötvösa prikývol. Lenže v stredu, po 6 mesiacoch, nečakane ohlásil odchod. Čo bolo príčinou, zatiaľ okrem zainteresovaných nikto nevie. Môžu to byť nezhody s vedením, akým smerom sa má uberať dizajn vozidiel. Kabaň rád navrhuje autá s inovatívnymi prvkami a Rolls-Royce sa, naopak, vyznačuje konzervatívnymi tvarmi.
Vozidlá z mesta Goodwood navyše kupujú príslušníci šľachty a aristokrati nemajú radi radikálne zmeny. Slovák tiež mohol dostať aj lukratívnu ponuku od konkurencie, prípadne môže založiť vlastné štúdio. Rozhodujúce však je, či mal v zmluve konkurenčnú doložku, zamedzujúcu prácu pre iné automobilky. Generálny riaditeľ Rolls-Royce Müller-Ötvös mu len stručne zaželal veľa šťastia: „Napriek tomu, že značka Rolls-Royce spolupracovala s Jozefom iba krátko, ďakujeme mu za jeho služby.“
Vlastné štúdio?
Hovorí sa o tom, že by mohol založiť vlastnú dizajnérsku kanceláriu. To by mu mohlo vyhovovať, keďže v automobilkách ho zväzovali predpisy. Mohol sa inšpirovať Slovákom Branislavom Maukšom (40). Ten pôsobil v Pininfarine, kde navrhoval ferrari, no odišiel a začal pracovať v súkromnom štúdiu Aufeer Design, kde navrhuje pre Škodu, Bentley či Airbus aj Zetor.
Kto je Jozef Kabaň
- Narodil sa 4. januára 1973 v Námestove
- Vyštudoval Ľudovú školu umenia v Námestove a Royal College of Art v Londýne
- Nominovaný na cenu Krištáľové krídlo v kategórii Výtvarné umenie
Najslávnejšie výtvory
- Bugatti Veyron
- Audi Q5
- Škoda Octavia