Vyhlásila to v stredu spoločnosť D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom projektu bratislavského obchvatu. Odvoláva sa pritom na hĺbkové testy. Informovala o nich aj ministerstvo dopravy. Stavebník priznáva, že sa našiel aj azbest. Tvrdí však, že je to minimálne množstvo a oveľa nižšie ako úroveň, ktorá sa považuje za nebezpečnú.
"Analýza medzinárodných, nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska, Nemecka a aj skúmanie dvoma slovenskými odborníkmi na životné prostredie a verejné zdravie dokázali, že v násype sa nenachádza materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie," deklaruje D4R7 Construction. Ako podotkla, vedci prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.
Generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel povedal, že jeho firma splnila načas dohodnutý postup s ministerstvom dopravy. Ten mal zahŕňať to, že medzinárodní a miestni odborníci vykonajú hĺbkové testovanie a poskytnú odborné posudky a že D4R7 Construction bude informovať rezort dopravy a verejnosť o výsledkoch testovania.
"Výsledky testovania pochádzajú zo vzoriek vzduchu a materiálu použitého v násypoch, ktoré boli odobraté medzi 8. augustom a 4. septembrom. Vzorky vzduchu boli odobraté na troch miestach v Bratislave. Len v jednej zo všetkých odobratých vzoriek kontrolovaných odborníkmi sa našlo minimálne množstvo azbestu, oveľa nižšie ako úroveň, ktorá sa považuje za nebezpečnú," deklaruje stavebník.
Na margo predmetného recyklovaného materiálu, použitého pri výstavbe D4 uviedol, že pochádzal z jediného zdroja v blízkom okolí (umelý kopec v Petržalke). "Bol zakúpený v dobrej viere a dodávateľ mal všetky povolenia a certifikáty od príslušných úradov. Nebol použitý na žiadnom inom úseku 59 kilometrov dlhého projektu," povedala firma. Deklaruje, že jednou z jej hlavných zásad je konať výlučne v súlade s platnými zákonmi a ostatnými právnymi predpismi a vyžaduje to aj od svojich dodávateľov. "Ak dodávateľ nedokáže dodržať túto zásadu, okamžite konáme a prerušíme spoluprácu s takouto spoločnosťou," podotkla D4R7 Construction.
Ministerstvo dopravy v júli upozornilo, že posledné vzorky pôdy z násypov stavby bratislavského nultého obchvatu potvrdili výskyt nepovolených látok. V troch vzorkách posledného testovania sa vyskytoval azbest, ktorý síce po zakopaní do zeme neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou.
V septembri rezort dopravy pre TASR uviedol, že koncesionár projektu predložil správu o rozsahu azbestu v použitých materiáloch. Koncesionár mal tiež predložiť správu o navrhovaných opatreniach a následne mal rezort rozhodnúť o ďalšom postupe. "Rezort dopravy vyzval koncesionára, aby zastavil navážanie a používanie materiálov, ktoré nie sú schválené na používanie pri výstavbe, a zároveň tento materiál zo stavby odstránil a ekologicky zlikvidoval," povedalo v septembri ministerstvo.