Tento nový druh daňovej exekúcie zavádza novela daňového poriadku, ktorú v utorok schválil parlament. Od zadržiavania vodičských preukazov pre dlžoby na daniach však budú oslobodení vodiči z povolania. Voči nim nový druh daňovej exekúcie nebude môcť byť uplatnený. Správca dane totiž bude môcť zadržať vodičský preukaz len toho daňového dlžníka, ktorého príjmy nie sú priamo podmienené držbou vodičského preukazu. "To znamená, že ak ide o daňový subjekt, ktorý je napríklad vodičom autobusu, tomuto vodičský preukaz zadržaný nemôže byť, nakoľko je potrebný na výkon jeho povolania,“ uviedol k novele zákona rezort financií. Ak však ide o daňový subjekt, ktorý používa auto ako dopravný prostriedok na cestu do práce, exekúcia zadržaním vodičského preukazu sa bude môcť vykonať, pretože auto v tomto prípade nie je primárnou podmienkou na výkon jeho povolania.
Ministerstvo pritom tvrdí, že toto opatrenie má mať predovšetkým preventívny charakter. "Dane sú dôležitý fiškálny nástroj politiky štátu, aby však bolo možné zabezpečiť riadne plnenie všetkých jeho funkcií, je potrebné dôsledné vyžadovanie ich platenia a následné vymáhanie,“ odôvodňuje novelu rezort financií.
Novela daňového poriadku obsahuje aj ďalšie zmeny, ktoré sú podľa ministerstva financií zamerané najmä na zníženie administratívnej záťaže daňových subjektov. Upravujú sa ustanovenia týkajúce sa plnej moci, odkladu či platenia dane v splátkach, zjednodušiť sa má registračné konanie a navrhuje sa tiež ustanoviť zánik daňových nedoplatkov.
Súčasťou novely daňového poriadku sú aj zmeny v zákone o používaní elektronickej registračnej pokladnice. Rezort financií napríklad predlžuje obdobie na odoslanie údajov do systému eKasa v prípade, ak je pokladnica v off-line režime, zo súčasných 48 hodín na 96 hodín a skráti sa aj obdobie vytlačenia bločku priamo na predajnom mieste. Pridáva sa tiež možnosť používania jednej eKasa pokladnice používanej v združení a zmierňuje tiež podmienky pri dodatočnom evidovaní paragónov do pokladnice eKasa.
Parlament schválil aj novelu zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu. Novela zákona zavádza osobitné ustanovenie pre nabíjacie stanice pre elektromobily, oslobodenie od spotrebnej dane z uhlia pri technicky odôvodnených stratách, či spresňuje predmet dane a upravuje podmienky na uplatnenie zníženej sadzby dane na motorový benzín. Poslanci touto novelou zákona zaviedli aj zmeny do zákona o obnoviteľných zdrojoch energie. Podiel bioetanolovej zložky v benzíne sa zvyšuje zo 7,4 % na úroveň 9 % objemu, a to v záujme splnenia cieľa obsahu obnoviteľných zdrojov energie v doprave na úrovni 10 % v roku 2020. "Práve biopalivá predstavujú v súčasnosti jediný okamžite dostupný a nákladovo efektívny spôsob zvýšenia podielu obnoviteľnej energie v doprave," uvádza sa v zdôvodnení schváleného pozmeňujúceho návrhu.
Poslanci definitívne schválili aj novelu zákona o dani z pridanej hodnoty, ktorou sa predovšetkým transponuje európska smernica zameraná na úpravy existujúcich a vytvorenie nových pravidiel v cezhraničnom dodávaní tovarov medzi podnikmi v rámci Európskej únie.