5. Kolobežky s motorčekom
Ako to je
- kto jazdí na kolobežke s pomocným motorčekom, sa považuje za chodca, nemá povinnosti vodiča
- ak sa zrazí s iným chodcom, nejde o dopravnú nehodu, ani sa naňho nevzťahuje zákaz požitia alkoholu
Ako to bude
- osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa bude považovať za vodiča nemotorového vozidla
- na vodiča kolobežky s motorčekom jazdiaceho v obci alebo po cestičke pre cyklistov sa bude vzťahovať rovnaká tolerancia alkoholu ako na cyklistu (do 0,24 mg etanolu na liter vzduchu alebo 0,5 g etanolu na kg hmotnosti)
- iba osoba na kolobežke bez motorčeka bude naďalej chodcom
6. Mobil za volantom
Ako to je
- vodič nesmie počas vedenia auta používať telefón, alebo vykonávať takú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla, výnimkou je prípad, keď má voľné ruky („handsfree“)
- v blokovom konaní mu hrozí pokuta do 50 € a v riadnom konaní do 100 €
Ako to bude
- zakáže sa držať telefón v ruke, ručne obsluhovať autorádio či navigáciu
- horná hranica možnej pokuty za porušenie zákazu sa zdvojnásobí
- v blokovom konaní bude 100 € a v riadnom konaní 200 €
7. Evidencia vozidiel
Ako to je
- aj zmeny v evidencii vozidiel na základe elektronickej žiadosti sa vykonávajú na dopravnom inšpektoráte
- staré, neplatné tabuľky s evidenčným číslom musíte odovzdať policajtovi
Ako to bude
- špeciálne pracovisko polície vytlačí papierové osvedčenie o evidencii časť II, pripraví tabuľky s evidenčným číslom a všetko odošle po kuriérovi
- od kuriéra prevezmete nové doklady a tabuľky s evidenčným číslom a odovzdáte mu pôvodné doklady a tabuľky - ak to neurobíte, musíte ísť na dopravný inšpektorát
ČO CHÝBA ODBORNÍKOM?
Úpravy objektívnej zodpovednosti
Jozef Drahovský, dopravný analytik
- Chýba mi rozšírenie objektívnej zodpovednosti o všetky priestupky, ktoré je možné technickým spôsobom zaznamenať. Momentálne sú vytipované niektoré a medzi nimi, napríklad, chýba kontrola dodržiavania odstupu od predchádzajúceho vozidla. Chýba mi možnosť používať objektívnu zodpovednosť aj mestskou políciou. Uvítal by som určenie lehoty na zaslanie priestupku cez objektívnu zodpovednosť. Aby to nebolo 2 až 3 roky, ale maximálne mesiac. Inak to nemá žiadny výchovný vplyv.
Kvalitnejšia príprava vodičov
Ján Bazovský, dopravný analytik
- Zlepšiť by sme mali najmä prípravu vodičov. Bolo by treba viac sa im venovať. Sú veľmi dobrí vodiči, ktorí dokážu zvládnúť krízové situácie. Potom sú slabší vodiči, ktorí šoférujú z povinnosti. Nevedia vyhodnotiť problém a prispôsobiť jazdu. Autoškoly sa však pohybujú v komerčnom prostredí, čiže neurobia ani čiarku navyše, okrem toho, čo im stanovuje zákon. Každá aktivita predstavuje zvýšené náklady a musel by byť drahší aj vodičský kurz.