Počas víkendu vytiahne z depa veľkú raritu z deväťdesiatych rokov. Ide o unikátny trolejbus Škoda 21 Tr, ktorý bol vo svojej dobe najmodernejším kusom v Československu, keďže bol prvým nízkopodlažným trolejbusom v prevádzke. Navrhol ho svetoznámy architekt Patrik Kotas, ktorý je na svoje dielo právom hrdý.
Modernejší trolejbus ste na cestách v 90. rokoch nestretli. Patril medzi najmodernejšie na Slovensku. Model Škoda 21 Tr vynikal nadčasovým dizajnom, ktorý navrhol svetoznámy architek Patrik Kotas. „Išlo o prvú skutočne realizovanú koncepciu nízkopodlažného trolejbusu v Československu a o jednu z prvých takých koncepcií na svete vôbec,“ povedal Kotas podľa ktorého bola ďalšou z predností aj možnosť využitia karosérie pre klasický autobusový koncept, teda pre dieselový pohon.
Napriek unikátnosti dostal na cestách stopku kvôli problémom s náhradnými dielmi. Podľa slov manažéra DPB Martina Žarnovického závod Škoda Ostrov tesne po dodaní trolejbusu ukončil výrobu a moderný stroj sa prestal objavovať v premávke. Definitívnu stopku dostal pred 10 rokmi. Teraz sa mu však rozhodli vdýchnuť na chvíľu život. „Po 10 rokoch sa nám ho v rámci osláv 110. výročia trolejbusov v Bratislave podarilo spojazdniť a budeme ho používať ako autoškolské vozidlo na výcvik nových šoférov,“ dodal Žarnovický.
Parametre unikátneho trolejbusu
- Značka: Škoda 21 Tr
- Dĺžka: 11,76 m
- Šírka: 2,55 m
- Počet miest na sedenie: 26 + 1
- Celková kapacita: 95 + 1
- Maximálna rýchlosť: 65 km/h
Dizajnér Patrik Kotas
- český architekt, ktorý sa špecializuje na návrhy dopravných stavieb a dizajnér prostriedkov hromadnej dopravy
- je členom Českej komory architektov
- v roku 1993 založil vlastné architektonické štúdio Patrik Kotas - ateliér dizajnu a architektúry, zamerané na stavby
- medzi jeho architektonické návrhy patrí Stanica Rajská záhrada v Prahe, Stanica metra Střížkov či terminál MHD v Liberci