Zároveň hrozí celoštátnym štrajkom autodopravcov a dopravnou blokádou, ak sa tak nestane. Ako informoval UNAS v tlačovej správe, s veľkým rozhorčením prijal závery správy Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) o nehospodárnom nakladaní s finančnými prostriedkami z vybraného mýta za používanie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy nákladnými automobilmi.
"Súčasne žiadame o dôslednú analýzu príčin zisteného nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami s trestno-právnou zodpovednosťou kompetentných funkcionárov. Práve zavedenie nevyváženého mýtneho systému v Slovenskej republike bolo dôvodom celoštátneho štrajku autodopravcov v roku 2010," uviedol Stanislav Skala z UNAS-u. V prípade, že nepríde k náprave zistených skutočností o nehospodárnom nakladaní s finančnými prostriedkami z výberu mýta, autodopravcovia zvážia všetky zákonné prostriedky na dosiahnutie nápravy, vrátane celoštátneho štrajku autodopravcov a dopravnej blokády ministerstva dopravy a výstavby, Národnej diaľničnej spoločnosti a prevádzkovateľa mýtneho systému, spoločnosti SkyToll. "Je nepredstaviteľné, aby sme my, autodopravcovia dreli od rána do mrku riskujúc vlastné zdravie a bezpečnosť, nepoznali rodiny a na druhej strane tolerovali rozkrádanie peňazí, ktoré od nás štát vynúti zákonom," dodal UNAS.
NKÚ na základe kontroly prevádzky mýtneho systému v piatok informoval, že len desať percent z elektronického výberu mýta za užívanie spoplatnených úsekov diaľnic a ciest pre vozidlá nad 3,5 tony bolo v rokoch 2014 až 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. Z jedného eura z výberu mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť, a. s. a 48 centov išlo na účet spoločnosti SkyToll, a. s., ktorá mýtny systém na Slovensku prevádzkuje od roku 2010. Sedem centov dostávajú ďalší zmluvní partneri. Úrad na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pri výbere mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, kedy zmluva so SkyToll-om skončí.
Systém distribúcie príjmov z mýta je z pohľadu národnej autority pre externú kontrolu neefektívny, nehospodárny a neprispieva k napĺňaniu hlavného zmyslu mýtneho systému, aby poplatky tých, ktorí využívajú diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy, prispievali významnou mierou k ich údržbe a výstavbe novej cestnej infraštruktúry.