Základom bezpečnej jazdy je však aj správne osvetlenie vášho auta. Moderné technológie nám síce pomáhajú, ale v tomto prípade sa neoplatí spoliehať iba na automatiku, lebo riskujete pokutu. Svetlá do hmly znížia riziko kolízie, ale treba ich správne používať.
Novinky v osvetlení vozidiel
Svetlá na autách už nie sú tým, čím bývali kedysi. Predtým ste presne vedeli, ktoré svetlá svietia a mali ste nad nimi plnú kontrolu. V nových automobiloch sú svetlá automatické, pri mnohých značkách na palubovke nesvietia príslušné ikony a automatika nevie vždy spoľahlivo rozpoznať viditeľnosť.
Zákon typ žiarovky nerieši
Poznáme klasické halogénové žiarovky, xenónové svetlá, denné LED pásy, Full LED svetlomety, postupnej popularizácie sa dočkáva aj laser s možnosťou grafickej projekcie. Avšak bez ohľadu na to, akú technológiu svietenia automobil využíva, počas dňa musí svietiť stretávacími svetlami a zároveň platí, že za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá (LED pásy), ak ich má.
Neznížená viditeľnosť
Dôležitý pojem, ktorý určuje hranice použitia denných svetiel. Nezáleží na tom, či je zima alebo leto. Ak počas dňa v akomkoľvek ročnom období klesne viditeľnosť, napríklad začne pršať alebo snežiť, je povinnosťou vodiča dbať na svietenie stretávacími, prípadne aj hmlovými svetlami. Denné svetlá totiž nesvietia vzadu, odtiaľ je vozidlo prakticky neviditeľné a spredu v hmle takisto.
Problémové senzory
Automatické svetelné senzory nevedia spoľahlivo rozpoznať, že práve sneží a ponechávajú zapnuté iba denné svietenie, ktoré je pri prípadnej policajnej kontrole dôvodom na udelenie pokuty. Podľa senzorov je totiž okolitého svetla dostatok, tak ponechávajú zapnuté iba LED pásy. Za zníženej viditeľnosti je preto vodič povinný zapnúť stretávacie svetlá a prípadne aj tie hmlové manuálne.
Ikonka na prístrojovke často nepomôže
Neduhom moderných automobilov s automatickým nastavením osvetlenia je nezobrazovanie príslušných symbolov na palubnej doske pred volantom. Vodič nemá v automatickom režime svietenia možnosť zistiť, akými svetlami automobil práve svieti a overiť si tak už počas jazdy, či spĺňa predpisy. Vodiči sa preto dostávajú do situácie, že pre nedostatok informovanosti vlastným vozidlom predstavujú riziko pre ostatných účastníkov premávky. Aj tieto automobily však príslušným symbolom informujú o tom, že sú zapnuté diaľkové svetlomety a hmlové svetlá. Neinformujú iba o tom, či sa práve svieti stretávacími alebo dennými LED svetlami.
Automatické denné LED svetlá počas zimy
Moderné automobily sú vybavené denným LED svietením prevažne už v základnej výbave, pričom voľba správneho režimu osvetlenia je automatická. Vodič má síce možnosť ovplyvniť typ osvetlenia a nemá možnosť vozidlo „zneviditeľniť“ úplným vypnutím exteriérového osvetlenia. LED pásy sú skvelé počas dňa s dobrou viditeľnosťou, avšak počas dažďa a sneženia sú doslova neviditeľné. Navyše denné svietenie neaktivuje zadné svetlá, takže vodič za vami vás nemusí spozorovať včas. V prípade nehody môžete byť v očiach poisťovne a polície vinníkom práve vy, pretože ste nedodržali povinnosť riadneho osvetlenia vozidla.
Svetlá do hmly len keď je dôvod
Denisa Bárdyová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru
Používaním svetiel do hmly zvyšujete svoju bezpečnosť. Ak však nie je dôvod na ich použitie, vypnite ich. Inak oslníte ostatných vodičov.
Základné pravidlá zimného osvetlenia
- aj počas zimy môžete svietiť dennými LED pásmi
- ak klesne viditeľnosť (dážď, sneh, hmla), musíte zapnúť stretávacie, prípadne aj hmlové svetlomety
- hmlové svetlá poznáme aj zadné, aj predné, zapínajú sa manuálne
- ak si nie ste istí automatickým režimom, nastavte svetlá manuálne;
- nezabúdajte na občasné kontroly svetlometov regloskopom