Podľa odborníka už nejde iba o jednoduchý nákup nejakého výrobku s konkrétnymi požadovanými vlastnosťami. „Návštevník si ide po zážitok, prekvapenie a rád sa nechá zlákať niečím novým, nepoznaným. Možno narazí na nejakú ochutnávku, jednorazové podujatie, kultúrnu akciu, či stretne niekoho známeho,“ uviedol psychológ David Lupták.
Napriek tomu, že trh je dostatočne nasýtený a nákupné centrá musia o svoju pozíciu tvrdo bojovať, prieskumy podľa odborníkov ukazujú, že sa im to aj vo veľkej konkurencii darí. Na zmenu nákupného správania prirodzene reaguje práve trh a záujem návštevníka sa obchodníci pochopiteľne snažia získať pôsobením na viaceré jeho zmysly. Hneď pri vstupe do nákupného centra je návštevník vystavený komplexnému informačnému či podnetovému toku.
„Vplyvom týchto vnemov je jeho kognitívna kapacita po chvíľke zaplnená až preplnená rôznorodými vzruchmi – množstvom ľudí, ambientným šumom, hudbou vychádzajúcou z jednotlivých obchodov, vôňami a pachmi, žiarivými farbami statických a dynamických reklám,“ vysvetlil Lupták.
Aj z tohto dôvodu zostáva zážitok z nakupovania pre ľudí nepostrádateľným, napriek stále stúpajúcemu trendu v oblasti e-commerce. Podľa výsledkov prieskumu agentúry Median SK, nájdeme v nákupných centrách najčastejšie študentov a nezávislých mladých ľudí. „Naopak, menej často ľudí z kategórie silver age a dôchodcov, teda ľudí v preddôchodkovom, respektíve dôchodkovom veku,“ povedal Michal Mislovič z Median SK.