Taxikár František viezol pred sviatkami v hlavnom meste cudzinca, ten zaplatil kartou sumu 28,65 €. Peniaze si však neužil, keďže mu ich stiahli. Pri platbách kartou totiž funguje ochrana klientov a tí ak nedostanú svoju službu, môžu požiadať o vrátenie peňazí. Pri platbách však môže každý z nás urobiť chyby. Čo v prípade, ak pošlete peniaze na iný účet, popletiete jedno číslo či stratíte kartu?
V prípade taxikára Františka uplatnili tzv. chargeback. Čo je služba, ktorá chráni klientov pred nepoctivosťou predajcov. „Chargeback je efektívnym nástrojom na posilnenie ochrany používateľov platobných kariet pred nepoctivým obchodníkom či poskytovateľom služieb. V podstate ide o proces spätného zúčtovania platobnej transakcie prostredníctvom platobnej karty,“ vysvetlila Sylvia Ďatelinková zo Slovenskej bankovej asociácie.
Takúto službu môže využiť každý držiteľ platobnej karty. V prípadoch, že by obchodník (resp. taxikár) bol presvedčený, že pravda je na jeho strane, musí to preukázať. „Pri reklamácii v zmysle pravidiel kartových spoločností MasterCard a VISA musí obchodník riadne preukázať doklad o doručení zásielky klientovi.“ uviedla Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB.
Peniaze zaslané na zlý účet
1. Vrátia ich
Keď pošlete peniaze na nesprávny, ale funkčný účet, tak väčšinou ich jeho majiteľ vráti. A problém je vyriešený.
2. Nechcú ich vrátiť
Môže sa však stať, že príjemca platbu nevráti, alebo neudelí súhlas s jej vrátením banke. „Potom môže klient požiadať o poskytnutie identifikačných údajov o príjemcovi platby, o ktoré požiadame partnerskú banku a po ich získaní ich pošleme klientovi,“ uviedol Dominik Miša, PR manager VUB banky. Ako doplnil, následne si však klient musí platbu vymáhať.
Krádež (strata) platobnej karty
- čo najskôr ju zablokujte (telefonicky, pomocou aplikácie, osobne, ak ste náhodou pri pobočke)
- ak bola medzitým vykonaná platba, reklamujte ju
- ak banka nemá pochybnosť o platbe, peniaze štandardne vracia
- pri krádeži kontaktujte políciu
Reklamácia platby kartou (chargeback)
- klient môže pri reklamácii platby kartou využiť službu tzv. chargeback
- môže tak urobiť, ak mu nie je dodaná zaplatená služba (napr. dovolenka) či tovar
- reklamáciu podáva vo svojej banke, a musí tak urobiť čo najskôr, maximálne však 13 mesiacov od zaúčtovania platby
- problém rieši banka s inštitúciu, kde platbu zasielal
Nesprávne číslo pri platbe cez internet
Čo keď dám nesprávnu jednu číslovku?
Po prechode na číslo účtu vo formáte IBAN je už v praxi veľmi nízka pravdepodobnosť, že pri preklepe jedného čísla v čísle účtu, alebo výmene dvoch čísiel medzi sebou, by daný IBAN bol správny. Číslo IBAN musí spĺňať isté pravidlá a nie akékoľvek číslo môže byť použité ako číslo účtu.
Čo sa stane?
Preklepnutím jedného čísla bude IBAN s najväčšou pravdepodobnosťou chybný a systém to okamžite rozozná, upozorní zadávateľa platby na nesprávny formát IBAN čísla a nedovolí odoslať platbu.
Keď dám zlé celé číslo účtu?
Ak klient pošle peniaze na nesprávne číslo účtu, ktoré existuje, mal by o vrátenie chybne smerovanej platby požiadať svoju banku, ktorá zabezpečí odoslanie tejto žiadosti banke príjemcu.
Keď je nesprávny napr. variabilný symbol?
Ak zadá napríklad nesprávny variabilný symbol a správny účet, mal by kontaktovať príjemcu platby a upozorniť ho na chybu. Aby vedel príjemca spárovať platbu. Nesprávne číslo pri platbe
cez internet