Po Bratislave a Orave dopravné tepny zatarasili aj v okolí metropoly východu. K úplnej blokáde došlo na trase z Košíc do Rožňavy, ako aj na vjazde do Košíc smerom od Šebastoviec. Na štvrtý deň celoslovenských protestov sa na východe začínali hromadiť aj vyostrené reakcie miestnych šoférov. Kamionisti nervóznym kolegom odkazujú, že protestujú aj pre ich dobro. Štrajk vyhlásený Úniou autodopravcov Slovenska, ktorý podporila Iniciatíva poľnohospodárov, trvá od utorka v Bratislave, Košiciach i na Orave.
V piatok kamionisti odstavili svoje nákladiaky už aj v Ružomberku, Žiline, Považskej Bystrici, ako aj na hraničných priechodoch do Česka (Makov, Svrčinovec, Brodské), do Poľska (Trstená) a do Maďarska (Medveďov, Komárno, Šahy, Slovenské Ďarmoty). Dôvodom je drasticky sa zhoršujúce podnikateľské prostredie autodopravcov, ako aj poukázanie Najvyššieho kontrolného úradu na nehospodárne využívanie cestného mýta. Žiadajú 50-percentné zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta. Okrem nepriaznivého počasia komplikuje bežným motoristom jazdu aj množstvo obchádzok spojených s blokádou ciest.
Pokračovanie cez víkend
Blokáda nákladných vozidiel na východe bude podľa organizátorov prebiehať aj počas víkendových dní v doterajších lokalitách:
- Šaca na trase Košice - Rožňava - obchádzka cez Malú Idu, Jasov, Moldavu nad Bodvou alebo Veľkú Idu, Komárovce, Cestice, Čečejovce
- Kruhový objazd Haniska - obchádzka v smere do Košíc od Maďarska cez Kechnec - Perín, Komárovce, Veľkú Idu
- Šebastovce - obchádzka v smere do Košíc cez Valaliky
Prečo kamionisti z východu protestujú?
Slavomír Staš (46), Košice, kamionista s 15-ročnou praxou
Podporujem tu môjho šéfa. Ak jemu uľavia na dani, ja môžem mať vyšší plat a aj cesty budú lepšie. Potrebujeme vybudovať infraštruktúru. Máme nútené bezpečnostné prestávky, no nemáme parkoviská, vôbec nie sú pre nás vytvorené podmienky. V proteste budem rozhodne pokračovať až do pondelka. Sú šoféri, ktorí vedia pochopiť, prečo to robíme. Niektorí si však neuvedomujú, že bez nás by ani, s prepáčením, toaletný papier na záchode nemali.
Ján Majančík (46), Turňa nad Bodvou, kamionista s 22-ročnou praxou
Mám vlastnú firmu a za jeden kamión zaplatím ročne mýto aj 20-tisíc eur. Z peňazí, ktoré sa vybrali, má štát len desatinu. Bojujeme za to, aby štát vedel investovať do cestnej infraštruktúry, ktorá slúži pre všetkých ľudí, viac peňazí. Dnes jazdíme po 60-ročných cestách bez opravy. Vydržíme dokedy bude treba, určite tu budeme aj cez víkend. Aj napriek nespokojnosti niektorých vodičov potrebujeme svoj názor vyjadriť a aby sa kompetentní zobudili.
Miroslav Krišta (44), Košice, kamionista s 23-ročnou praxou
Pokiaľ ani majiteľ firmy platiaci drahé mýto nebude mať peniaze, ani my šoféri ich nebudeme mať. Riadim sa pokynmi organizátora a podporím štrajk vždy, keď nás zavolajú. Sťažnosti niektorých vodičov vnímam jedným uchom dnu, druhým von. Dostali sme už dve trestné oznámenia, tak uvidíme, ako sa to bude vyvíjať. Jeden nahnevaný človek na nás vytiahol nôž a dokonca nám chcel prepichnúť gumy.
Ján Tomeček (24), Sečovská Polianka, kamionista s 2-ročnou praxou
Dnes som tu kvôli nespravodlivosti využitia drahého mýta. Som ochotný sem chodiť blokovať cestu až dovtedy, dokiaľ bude treba, po dohode s organizátormi. Vodiči, ktorým prekážame, si musia uvedomiť, že bojujeme aj za nich, aby sa peniaze využili efektívne na opravu ciest a dobudovanie diaľnic. Tie budú určite radi využívať.
Radoslav Maník (39), Prešov, kamionista s 5-ročnou praxou
Prišiel som, aby sa s nešťastnou situáciou už niečo robilo. Hnevá ma, ako neskutočne dlho robíme opravy cestných úsekov. Za posledných 10 rokov sa na našich cestách urobilo strašne málo a všetci vidíme, že peniaze nejdú tam, kam majú. Štrajk podporím dovtedy, kým bude treba. Nervozita vodičov je podľa mňa smutná. Ak nebudeme konať, nič sa nevyrieši, musíme to dobojovať. Želám im trošku trpezlivosti, je to protest pre všetkých.