Aj v iných krajinách Únie majú ľudia problém nájsť dostatok peňazí na úhradu týchto dôležitých nákladov. Ktoré domácnosti sú najviac ohrozené a čo sa stane, ak z nejakého dôvodu neuhradíte faktúru včas?
Nájsť dostatok financiíí na zaplatenie každomesačných účtov za energie je často problém. „Načas zaplatiť účty za elektrinu, plyn, teplo či vodu tak nie je samozrejmosťou pre 7,9 % slovenských domácností,“ upozorňuje Eva Sadovská, analytičkaWOOD & Company. Ako dodala, dôvodom je problém s financiami. Netýka sa to však len Slovákov, ale aj iných krajín EÚ.
„Najčastejšie sa s touto neschopnosťou stretávajú v Grécku, kde je podľa údajov Eurostatu tento problém evidovaný u vyše tretiny domácností,“ zhodnotila Sadovská. To, že výdavky na bývanie sú problémom potvrdzujú aj údaje Štatistického úradu, ktoré sa venujú životným podmienkam našich domácností. Iba pre 14,5 % z nás nie je problém platiť ich, veľmi zaťažujú 23,4 % domácností a zvyšok to vníma ako síce menšiu, ale predsa ťarchu.
Kto to má najťažšie
Rodiny s deťmi
Platiť faktúry za bývanie načas nedokážu najmä domácnosti jedného dospelého s dieťaťom, nakoľko až 14,6 % takýchto domácností sa pravidelne pasuje so spomínaným problémom. Ťažkosti s platením účtov za bývanie načas sa ale vyskytujú aj v každej desiatej mnohodetnej domácnosti.
Bezdetní
Naopak, v najmenšej miere majú problém s platením faktúr za bývanie načas bezdetné domácnosti a to najmä tie, v ktorých žijú viac ako traja dospelí (iba 5,1 % z nich).
Penzisti a single
Veľmi zodpovednými platičmi sú ale aj seniori nad 65 rokov či ľudia žijúci „single“ (s podielmi 5,1 % a 6,6 %).
Čo keď neskoro zaplatíte
Michaela Dobošová, Západoslovenská energetika
Máme nastavený korektný upomínací proces, v rámci ktorého zákazníka niekoľkokrát upozorníme na úhradu. Zákazníkovi posielame pripomienku ešte pred samotným termínom úhrady. V prípade, že platba nie je zrealizovaná, posielame zákazníkovi druhú pripomienku, formou sms alebo emailu. Až po nej nasleduje doporučená listová upomienka. Aj z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby mali u nás zákazníci vždy aktualizované kontaktné údaje, teda aktuálne telefónne číslo a emaily. Zákazníkom zároveň vychádzame v ústrety tak, že si môžu prispôsobiť dátum splatnosti faktúry.