Tvrdí to opozičné hnutie OĽaNO, ktoré v piatok zverejnilo zmluvu so spoločnosťou SkyToll, ktorá tento systém prevádzkuje. Chýbajú však dodatky k tejto zmluve. Podľa OĽaNO sa nový tender nepripravuje, lebo ministerstvo aj NDS kryje biznis Smeru-SD.
OĽaNO upozornilo na vyjadrenia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), ktorý sa v minulosti vyjadril, že štát odkúpi mýtny systém po 13 rokoch za "symbolické jedno euro". OĽaNO však na základe zmluvy tvrdí, že odkupná cena systému by bola vo výške 400 miliónov eur za každý rok do roku 2021. "Pán Vážny ako minister dopravy opakovane celé Slovensko vedome klamal, že si budeme na splátky splácať tento mýtny systém, lebo si to nemôžeme dovoliť kúpiť celé, ale na konci po 13 rokoch to prejde za euro do rúk štátu," vyhlásil líder OĽaNO Igor Matovič v piatok na tlačovej konferencii. Zmluva podľa Matovičových slov obsahuje tabuľku s cenami, koľko by stál prevod celého systému do rúk štátu, ako aj tabuľky s cenami, koľko by stálo predĺženie zmluvy. "Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur. Priamo v zmluve je napísané, že odkupná cena je 400 miliónov eur," vyčíslil Matovič a celú kauzu označil za "biznis Smeru-SD a jej exministrov a funkcionárov". "Okradli ľudí o 700 miliónov eur a chcú nás okradnúť o ďalších 400 miliónov eur," vyhlásil Matovič.
V prípade, ak by štát pokračoval v tejto zmluve so Skytollom, tak by za každý rok podľa Matoviča spoločnosť získala 100 miliónov eur. Matovič vychádza z cenového návrhu predĺženia zmluvy o päť rokov. "Dokopy ide o 500 miliónov eur. Tu je odpoveď prečo NDS ani ministerstvo dopravy, pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) a za asistencie strany SNS, nekonajú. No robí tak preto, lebo SR má len dve možnosti," podotkol Matovič. Podľa neho buď štát systém odkúpi za 400 miliónov eur, alebo predĺži zmluvu a za päť rokov zaplatí súkromnej firme za prevádzkovanie systému 500 miliónov eur.
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR upozornil ešte vlani v novembri na neefektívne a nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku.
Ako zareagovala NDS?
Národná diaľničná spoločnosť dôrazne odmieta informácie hnutia OĽaNO, podľa ktorých NDS nepripravuje nový tender na výber mýta, pričom ich označila za nepravdivé. Spoločnosť uviedla, že na príprave súťaže pracuje už viac ako jeden rok. Uviedla to v reakcii na tlačovú konferenciu OĽaNO, ktoré zverejnilo utajovanú zmluvu so spoločnosťou Skytoll.
"Koncom decembra sme k tendru na komplexný systém spoplatnenia uskutočnili prípravné trhové konzultácie. Dotazník so 49 otázkami sme zaslali desiatkam spoločností a profesijných organizácií, zároveň bol v slovenskom a anglickom jazyku uverejnený na webovej stránke NDS," uviedla pre TASR hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.
NDS tvrdí, že aktuálne podnety od profesijných spoločností zapracúva do štúdie realizovateľnosti. "Tú následne predložíme Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri Ministerstve financií SR. Okamžite po vyhodnotení ÚHP dokončíme súťažné podklady na verejné obstarávanie, ktoré zašleme Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nový tender na komplexný systém spoplatnenia NDS vyhlási bezprostredne po odobrení podkladov zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstva dopravy," priblížila Michalová.
Zároveň uviedla, že NDS neuvažuje nad uplatnením opcie s terajším poskytovateľom služby a sústredí sa na vyhlásenie novej súťaže. "NDS vyhodnocuje viaceré možnosti, ako nakladať s terajším mýtnym systémom. Vzhľadom na skutočnosť, že v roku 2022 bude systém v prevádzke 13 rokov, s čím súvisí jeho primerané opotrebenie a technická zastaranosť, NDS nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému," priblížila Michalová.
Podľa NDS skúsenosti z Českej republiky hovoria o tom, že žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému. "Pre české ŘSD to znamená, že musia na vlastné náklady ekologicky zlikvidovať starý mýtny systém, ktorý je v majetku ŘSD, jeho využitie však bude nulové," dodala Michalová.
Ministerstvo dopravy upozornilo na to, že minister Árpád Érsek dlhodobo hovorí o nevýhodnosti zmluvy. "OĽaNO opäť kope do otvorených dverí, súčasný minister dlhodobo deklaruje, že zmluva so spoločnosťou Skytoll je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše. Ministerstvo už rok pracuje na príprave súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť," uviedla hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. Ministerstvo plánuje vypísať súťaž v máji tohto roka. "Štát tento mýtny systém odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o 15 rokov starú technológiu. Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná," doplnila Ducká s tým, že navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami Európskej únie o mýtnom systéme.