Vynárajú sa otázky, ktoré zasahujú do nášho bežného fungovania. Čo ak vám zatvoria školu, prípadne vás zamestnávateľ pošle domov? Nový Čas oslovil odborníkov z rôznych oblastí. Prinášame vám riešenia najpravdepodobnejších situácií, do ktorých sa môžete dostať pre bezpečnostné opatrenia vo svete aj u nás.
1. Rodina sa vrátila z dovolenky v zahraničí. Deti sú choré. Musí ich vidieť lekár, aby rodičovi patrilo ošetrovné?
V tomto prípade je potrebné kontaktovať ošetrujúceho lekára telefonicky a požiadať ho o stanovenie presného postupu. „A ďalej sa riadiť pokynmi lekára, prípadne Úradu verejného zdravotníctva SR, pretože je pravdepodobné, že celej rodine môže byť nariadená karanténa,“ pokračuje hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder. Ak je regionálnym úradom verejného zdravotníctva nariadená karanténa dieťaťa, jeho ošetrujúci lekár potvrdí potrebu osobnej a celodennej starostlivosti na základe rozhodnutia o karanténnom opatrení. V tomto prípade nie je potrebné, aby lekár dieťa videl.
2. Môže riaditeľ svojvoľne zavrieť školu pre koronavírus?
Riaditeľské voľno vyhlasuje riaditeľ školy v čase, keď vznikne situácia, ktorá si to vyžaduje, ide o jeho kompetenciu. V období školského vyučovania môže riaditeľ školy poskytnúť žiakom zo závažných dôvodov, najmä organizačných a prevádzkových, najviac päť dní voľna. Riaditelia škôl však musia o tom informovať rodičov zverejním informácie na verejne dostupnom mieste, príp. prostredníctvom žiackych knižiek.
3. Ak riaditeľ školy rozhodol, že škola sa na istý čas zavrie, môžu si rodičia detí uplatniť nárok na ošetrovné?
Áno, ak predškolské zariadenie alebo zariadenie sociálnych služieb, v ktorých sa dieťaťu poskytuje starostlivosť, alebo škola, ktorú dieťa navštevuje, boli rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v nich bolo nariadené karanténne opatrenie, informuje Sociálna poisťovňa.
4. Môže riaditeľ poslať konkrétne dieťa domov preto, že sa vrátilo z dovolenky z Číny?
Pokiaľ žiak nevykazuje príznaky koronavírusu, tak ho riaditeľ školy nemôže poslať domov.
5. Bol som v krajine s koronavírusom, mám zostať v domácej karanténe?
Je potrebné kontrolovať‘ svoj zdravotný stav počas 14 dní od príchodu zo zasiahnutej oblasti - kašeľ, bolest‘ hrdla, dýchavičnosť‘, horúčka. V tomto čase je dôležité myslieť na prevenciu. Pri kýchnutí si treba zakryť nos a ústa jednorazovou papierovou vreckovkou, ktorú treba následne zahodiť do koša, rovnako je potrebné si často umývať ruky mydlom a vodou. Ak je podozrenie, že by osoba mohla byť nakazená koronavírusom a ešte sa u nej neprejavili žiadne symptómy, je možné, vzhľadom na jej vlastné rozhodnutie, podstúpiť domácu izoláciu na 14 dní v samostatnej izbe, v domácnosti zvýšiť intenzitu dezinfekcie povrchov a používať ochranné prostriedky.
6. Čo ak som na dovolenke, zatvoria letisko a nemam sa ako dostať domov? Ako to mám dokladovať v práci?
Ak pri návrate z dovolenky nastanú komplikácie, napr. uzavretie letiska alebo meškanie letu z dôvodu kontrol, a zamestnanec sa nedostane do práce včas, „pôjde o prekážky v práci na strane zamestnanca, počas ktorých je zamestnávateľ povinný ospravedlniť jeho neprítomnosť v práci“, tvrdí advokát Róbert Bános.
7. Mám ísť do nemocnice, ak som sa vrátil z infikovanej zóny a mam príznaky?
Nie. Podľa Úradu verejného zdravotníctva, ak ste sa nedávno vrátili z Číny (alebo iných ohrozených oblastí) a v období do 14 dní od Vášho návratu máte kašeľ, bolesti v hrdle alebo sťažené dýchanie, zostaňte doma. Telefonicky kontaktujte svojho ošetrujúceho lekára, povedzte mu o svojich zdravotných ťažkostiach, ako aj o Vašom návrate z cudziny. Váš ošetrujúci lekár následne rozhodne o ďalšom postupe.
8. Štátne orgány neodporúčajú cestovať do Talianska, môžem si preto zrušiť dovolenku a dostanem späť peniaze?
Podľa prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Romana Berkesa má takéto vyhlásenie odporúčaní charakter. „Máme konkrétne prípady, keď sa klienti cestovnej kancelárie pýtajú na možnosti stornovania. Cestovné kancelárie kontaktujú priamo hotel a ten im uvedie, či má obmedzenú prevádzku či letisko a celé okolie funguje bez obmedzení a či vidí dôvod na bezplatnú stornáciu,“ uviedol Berkes. Ak všetko funguje ako má, dôvod na storno a vrátenie peňazí nie je. To je iba vtedy, ak je cieľová destinácia uzavretá a v karanténe. „V takýchto prípadoch cestovky rušia pobyty a hotel musí vrátiť peniaze, ktoré sa následne vrátia klientom,“ uviedol Berkes.
9. Čo keď mám individuálne objednaný hotel v napríklad v Taliansku?
Platí rovnaké pravidlo, ako keby ste mali pobyt cez cestovnú kanceláriu. Teda ak je v lokalite, kde neplatia obmedzenia, nie je izolovaná a v karanténe, dôvod na storno bez poplatkov nie je. Platia tam štandardné podmienky daného hotela na storno pobytu aj s poplatkami.
10. S objednaním letnej dovolenky počkať, či si ju rezervovať už dnes?
Na túto otázku nevedia jednoznačne odpovedať ani odborníci na cestovanie. Nik si dnes netrúfne odhadnúť, ako sa situácia s ochorením vyvinie. „Momentálne je časť ľudí ktorí čakajú, tie najnavštevovanejšie destinácie zatiaľ nie sú ohrozené. Je to na každom klientovi, ako sa rozhodne. Či si pobyt objedná teraz, alebo bude čakať,“ uviedol Berkes.
11. Je koronavírus v krajine dôvod na peniaze z poistenia?
Klienti cestovných kancelárií si môžu poistiť storno pobytu. „Poistenie 100 % storna sa dá využiť v prípade, že jeden z členov zájazdu nemôže vycestovať zo zdravotných dôvodov,“ uviedol Berkes. Upozorňuje však nato, že výskyt koronavírus v danej krajine dôvod na zrušenie pobytu a čerpanie tohto poistenia nie je.