Nitrianska spoločnosť gréckych majiteľov Aeolus začala mať finančné problémy už vlani, keď letecké spoločnosti uzemnili poruchové lietadlá Boeing 737 MAX 8. Koronavírus len urýchlil jej úpadok. Čo to znamená pre klientov? A čo môžeme očakávať na trhu so zájazdmi?
V Česku sa proti nej už vedie insolvenčné konanie, na Slovensku zatiaľ nie, ale mnohé nasvedčuje tomu, že ju stihne rovnaký osud. Známa nitrianska cestovka, ktorá na trhu pôsobí už 27 rokov, včera oznámila, že nepokračuje v predaji a v realizácii tohtoročnej letnej sezóny.
„Sme presvedčení, že po náročnej minuloročnej sezóne (spomeňte si len na zákaz lietadiel Boeing 737 MAX 8) pokračovať v predaji a príprave na zrealizovanie letnej sezóny v situácii, v ktorej sa teraz nachádzame, by bolo z našej strany nezodpovedné. V prvom rade voči klientom a v druhom rade aj voči všetkým našim obchodným partnerom, s ktorými sme ju aktívne doteraz pripravovali. Preto sme sa prvýkrát počas 27 rokov našej existencie rozhodli „vrátiť z kratšej cesty“ a letnú sezónu 2020 vôbec nezačať realizovať, so všetkými dôsledkami, ktoré toto rozhodnutie prináša,“ píšu grécki majitelia v stanovisku, ktoré médiám poskytla Silvia Lörincová. Cestovka sa špecializovala na pobyty v Grécku, Turecku, Egypte a v Spojených arabských emirátoch.
Hlavný analytik Finstat.sk Pavol Suďa tvrdí, že kríza v nitrianskej cestovke prepukla už vlani a koronavírusová pandémia jej zlú finančnú kondíciu len umocnila. Grécki majitelia by podľa neho mali doplniť kapitál, alebo navrhnúť insolvenčné konanie.
V Česku je už v úpadku
Cestovka má pobočky v Maďarsku a v Česku. U našich západných susedov ešte začiatkom mesiaca ponúkala pobyty v Turecku, no už v polovici marca podala návrh na začatie insolvenčného konania. Uvádza, že v súvislosti s uzemnením boeingov v minulom roku skončila v strate. „Spoločnosť nemá dostatočné finančné rezervy na pokrytie žiadostí o storno a na vrátenie zaplatených záloh. Z týchto dôvodov sa spoločnosť dostala do úpadku,“ píše český portál Cestolino.
Podľa prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Romana Berkesa za súčasnou situáciou Aeolusu je viacero faktorov. Okrem minuloročnej sezóny je za tým aj to, že sa zaoberali aj privážaním klientov na Slovensko. Čínske skupiny im to odriekli.
„Zo svojho uhla pohľadu nevidia perspektívu organizovať tento rok zájazdy, tak sa tak rozhodli. Sú si vedomí, že tento krok bude mať následky, za ktoré budú musieť byť zodpovední,“ vysvetlil Berkes. Ako doplnil, momentálne cestovná kancelária ešte nevyhlásila úpadok a ani insolventnosť. „To znamená, že je ochotná riešiť všetky prípady s klientmi,“ uviedol. V súčasnosti podľa neho nemajú žiadnych klientov na pobytoch v zahraničí, čiže toto riešiť nemusia.
Zálohy musia vrátiť
Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr
Cestovná kancelária musí vrátiť peniaze klientom, keď tak nebude vedieť urobiť, tak potom musí vyhlásiť insolventnosť a vtedy dostanú peniaze od poisťovne.
Po prípadnom krachu nastupuje poisťovňa
Helena Kanderková, Allianz - SP
Pokiaľ sa cestovná kancelária, ktorá má platné poistenie proti insolventnosti, dostane do úpadku, jej záväzky preberá za ňu poisťovňa. Klienti cestovnej kancelárie sú odškodňovaní až do výšky dohodnutej poistnej sumy.