Povedala to pre agentúru SITA psychologička z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) Beáta Sedlačková. Dodala, že ak rodič prežíva izoláciu úzkostne, je sám plný obáv, prenáša to aj na dieťa. Rodič by mal spozornieť, ak je dieťa dlhšie smutné, nekomunikatívne a uzatvára sa do seba.
„Ak rodič dokáže dieťaťu autenticky odkomunikovať, že je to síce ťažké obdobie, ale spoločne ho zvládnu, dieťa mu uverí,“ povedala. Deťom chýbajúce sociálne kontakty s kamarátmi odporúča počas karantény nahradiť aspoň čiastočne cez sociálne siete. Počas rozhovoru cez internetovú službu alebo telefón by im mali rodičia dopriať súkromie. Nemali by zabudnúť ani na udržiavanie kontaktu so starými rodičmi či s blízkou rodinou.
Všeobecne je podľa psychologičky vhodné zapájať deti do bežných činností v domácnosti. Poznamenala, že by mali dostávať úlohy primerané veku, ktoré im zároveň vyplnia čas. Pozitívne pôsobí aj vytvorenie režimu. „Aj keď sme nútení zostať doma, deň by mal mať svoje zákonitosti a pravidlá. Vhodné je vstávať v približne rovnakom čase, pravidelne sa stravovať,“ priblížila. Ďalej podotkla, že je dobré nezostávať zavretý každý vo svojej izbe, no tiež si dopriať aj súkromie. Je podľa nej vhodné určiť, kedy bude mať rodič čas iba pre dieťa. Vysvetlila, že vtedy by mu mal rodič venovať svoju plnú pozornosť a neodbiehať od neho k pracovným povinnostiam či vareniu.
Tieto chvíle je podľa psychologičky možné využiť aj ako šancu na činnosti, ktoré má dieťa v obľube, ale nie je na ne inokedy dostatok času, napríklad kreatívne činnosti, čítanie či ručné práce. Dodala, že aj spoločenské hry a spoločné pozeranie filmov tiež priaznivo pôsobia na psychiku dieťaťa. „Rodič by si mal všímať prejavy svojho dieťaťa. Spozornieť treba, ak je dieťa dlhšie smutné, nekomunikatívne, uzatvára sa do seba,“ upozornila. Doplnila, že je vtedy dôležité vyhľadať psychologickú podporu prostredníctvom telefónu na zriadených krízových linkách.
„Jedináčik je zvyknutý aj za bežných podmienok zahrať sa a nájsť si činnosť aj sám, medzi dospelými,“ poznamenala. Dodala, že jedináčikovia, rovnako aj deti, ktoré majú súrodencov, sú jedinečné bytosti, preto aj odporúčania pre konkrétne dieťa sa môžu odlišovať. Vysvetlila, že sú deti, ktoré rady samé strávia deň v knihách a sú deti, ktoré sú aj inokedy zvyknuté zabaviť sa iba za prítomnosti rodiča. Poukázala na to, že niektoré rodiny žijú veľmi aktívne, iné sú naopak uzavretejšie a spoločnosť veľmi nevyhľadávajú.
Od 12. marca platí na Slovensku pre koronavírus mimoriadna situácia. V tejto súvislosti boli v krajine zavedené viaceré obmedzenia na zamedzenie šírenia ochorenia, vrátane zatvorenia výchovno-vzdelávacích zariadení od 16. marca. V utorok 24. marca oznámil minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling, že školy budú zatvorené do odvolania. Vláda SR tiež pristúpila k vyhláseniu núdzového stavu pre celý sektor zdravotníctva a sociálne zariadenia, kde poskytujú zdravotnú starostlivosť. Zatvorené sú maloobchodné prevádzky a prevádzky so službami. Každú nedeľu budú zatvorené aj potraviny, drogérie, lekárne, predajne tlače či krmív pre zvieratá. Dôchodcovia budú mať na nákupy vyčlenený čas od 9:00 do 12:00. Zavádza sa tiež povinnosť nosiť rúško všade mimo svojej domácnosti. Aktuálne je na Slovensku potvrdených 204 prípadov koronavírusu.