"Svedčí to o nepochopení skutočnej situácie na stavbách. Kriticky sa na nich znížili personálne kapacity. Mnoho domácich pracovníkov je v povinnej karanténe, respektíve v dobrovoľnej izolácii," uviedol pre agentúru SITA prezident ZSPS Pavol Kováčik. Pre uzatvorenie ubytovacích zariadení v rámci opatrení štátu proti šíreniu pandémie koronavírusu podľa šéfa stavebných podnikateľov nie je možné získať pracovníkov zo vzdialenejších lokalít. "Opatrenia susediacich štátov, Českej republiky alebo Ukrajiny (zákazy vycestovania) prakticky znemožňujú príchod pracovníkov z týchto krajín," upozornil Kováčik.
Osobným listom sa už preto obrátil na nového ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina). "Vzhľadom na súčasnú a naďalej sa zhoršujúcu situáciu vyvolanú pandémiou COVID-19 som ho požiadal, aby urýchlene zvážil vydanie pokynu všetkým investorským zložkám ministerstva, teda Národnej diaľničnej spoločnosti, Železniciam Slovenskej republiky a Slovenskej správe ciest, na prerušenie prebiehajúcich zazmluvnených prác z dôvodu minimalizácie dopadov pandémie v oblasti prípravy i realizácie inžinierskych a dopravných stavieb a budov," priblížil Kováčik. V súvislosti s tým by sa podľa neho tiež malo pristúpiť k príslušným zmluvným úpravám tak, aby zmluvní dodávatelia boli oslobodení od platenia pokút pre nemožnosť riadne a včas splniť verejnú zákazku.
Ministerstvo dopravy nepristupuje k žiadnemu plošnému uzatváraniu stavieb. "NDS intenzívne komunikuje so zhotoviteľmi a pri riešení problémov spôsobených epidémiou postupuje individuálne," uviedlo v reakcii pre agentúru SITA ministerstvo dopravy. NDS informovala, že zmluvy o dielo predpokladajú zásah 'vyššej moci', ktorý môže znemožniť alebo komplikovať zhotoviteľovi plniť zmluvné záväzky. "Ak zhotoviteľ požiada o prerušenie výstavby, tak NDS takejto požiadavke vyhovie. Napríklad, na stavbe D1 Prešov západ - Prešov juh odsúhlasila NDS prerušenie výstavby. Takýto vývoj predpokladáme aj na iných stavbách, avšak v rôznom rozsahu," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Na úsekoch vo výstavbe zatiaľ nebola zastavená ani prerušená výstavba a práce naďalej pokračujú, keďže zhotovitelia o zastavenie prác nepožiadali. "Výnimkou je stavba D1 Prešov západ - Prešov juh, kde NDS dala súhlas na žiadosť zhotoviteľa o prerušenie prác na 14 dní s tým, že po uplynutí tejto lehoty žiadame zhotoviteľa a stavebný dozor, aby vyhodnotili aktuálnu situáciu a navrhli opatrenia," priblížila hovorkyňa diaľničiarov.
"Ministerstvo dopravy a výstavby SR je významným obchodným a zmluvným partnerom nášho stavebníctva. A to predovšetkým v segmente dopravných a inžinierskych stavieb, ktoré z väčšej časti realizujú najmä - v slovenskom meradle - veľké stavebné a projektové firmy," poznamenal Kováčik. Na tie sú však podľa neho úzko naviazané stredné či malé firmy v rámci subdodávateľských vzťahov. "Celý tento reťazec je veľmi citlivý na mimoriadne situácie a v prípade podstatných výkyvov čo len v jednom článku dostavuje sa dominový efekt, ktorý ohrozuje nielen plnenie termínov, ale aj kvalitu plnenia zákazky, na ktorej celkom isto investorovi záleží," dodal pre agentúru SITA prezident ZSPS Pavol Kováčik.
NDS ako investor a objednávateľ stavby vydala usmernenie pre jednotlivé stavby k preventívnym opatreniam šírenia koronavírusu. Predmetom usmernenia je súbor opatrení a obmedzení s dôrazom na minimalizovanie osobného kontaktu, činností, ktoré znesú odklad, zabezpečenie dezinfekčných prostriedkov na báze alkoholu a iné. "Zároveň sme pripravili inštrukciu pre zhotoviteľov a stavebných dozorov na vytvorenie krízového plánu pre každú jednotlivú stavbu, ktorý odzrkadľuje denno-dennú situáciu a prispôsobí prácu na stavbe podmienkam a obmedzeniam vydaných Ústredným krízovým štábom SR," dodala Michalová.